Fabryka klejnotów
Każdy model AMG to gruntownie zmodyfikowany seryjny samochód Mercedes-Benz. Szeroki zakres modyfikacji silnika, przeprogramowana i zmodyfikowana, automatyczna skrzynia biegów, zmodyfikowane zawieszenie, wyczynowy układ hamulcowy, a także liczne zmiany w wyglądzie pojazdu, to wszystko czyni z AMG legendę, o której wie prawie każdy miłośnik motoryzacji. Ale czy ktokolwiek poznał fabrykę AMG?
Przed wycieczką do zakładów AMG warto dowiedzieć się nieco o historii marki. Firma powstała w 1967 roku. AMG to skrót od "Aufrecht Melcher Großaspach" - dwa pierwsze człony to nazwiska założycieli, a ostatni to miejsce pierwszej siedziby firmy - miasto w okolicach Stuttgartu. Przez długi czas swej działalności firma AMG przerabiała niektóre modele Mercedesa, głównie dla potrzeb sportu. Później, sporadycznie na specjalne zamówienia szczególnie wymagających klientów.
Stała współpraca z Mercedesem rozpoczęła się pod koniec lat 80. Pierwsze zamówienia dotyczyły jedynie elementów stylizacyjnych. W połowie lat 90. zaczęły się pojawiać auta z pierwszymi przeróbkami technicznymi z całkiem nowym oznaczeniem. Po ujednoliceniu nazewnictwa modeli, Mercedes-Benz przyjął, że auta zmodyfikowane przez AMG otrzymują 2-cyfrowe (zamiast 3-cyfrowego) oznaczenie wersji silnikowej oraz dodatkowo skrót AMG, np.: SL 55 AMG.
Można więc przyjąć, że produkcja AMG to manufaktura XXI wieku, w której wszystkie prace są stale kontrolowane przez komputery. Jednak komputer nie może zrobić wszystkiego. Stąd też pracujący tam ludzie to elita mechaników Mercedesa. Nic więc dziwnego, że spod ich rąk wyjeżdżają prawdziwe klejnoty - silniki AMG.
Boguslaw Korzeniowski