F1: dolarowy zawrót głowy

Prawa do transmisji wyścigów kosztują krocie. Spora część zysków powinna trafiać do kieszeni głównych aktorów widowiska, czyli do zespołów. Ale nic z tego, lwią część dochodów zgarnia jeden człowiek - Bernie Ecclestone – pisze Rzeczpospolita.

Serial składający się rocznie z 18 odcinków, rozgrywany w każdym zakątku globu i gromadzący każdorazowo przed telewizorami ponad 350 milionów widzów (w skali roku daje to widownię sięgającą sześciu miliardów), to świetna okazja do promocji każdego produktu. W przeszłości na bolidach F1 reklamowali się producenci prezerwatyw, samochodzików zabawek, śmigłowców czy makaronu.

Obecnie w biznesie pozostali tylko najbogatsi. Z prostej przyczyny: ilość miejsca na bolidzie jest ograniczona, a budżety zespołów rosną w zastraszającym tempie. Dziś, by zaistnieć jako sponsor, potrzebne są dziesiątki milionów dolarów.

Budżety pięciu spośród 11 zespołów przekraczają w sezonie 2006 kwotę 300 mln dolarów. Najbiedniejsi muszą przetrwać rok, mając do dyspozycji zaledwie 70 mln. Skąd się ta kasa bierze? Ekipy fabryczne (Renault, Ferrari, Toyota, Honda i BMW) dostają dotacje z centrali. Przodują tu producenci japońscy, którzy niemal w całości finansują swoje zespoły - Honda wykłada rocznie ponad 300 mln, Toyota niewiele ponad 200.

Sekunduje im BMW z dotacją ponad 200 mln oraz posiadający 40 proc. udziałów w ekipie McLarena koncern DaimlerChrysler - też ponad 200 mln. Najlepszą głowę do interesów mają ci, którym najlepiej wiedzie się na torze - Renault wykłada z kasy firmy około 100 mln, a Ferrari zaledwie 40.

Resztę - a w wypadku zespołów niezależnych całość - załatwiają sponsorzy. Marlboro i Vodafone dorzucają do budżetu Ferrari łącznie ponad 130 mln. Sponsor tytularny ekipy Toyoty, Panasonic, wydaje rocznie 35 mln. Jedyny w pełni prywatny zespół w stawce, Midland F1, zarabia też na swoich kierowcach: sponsorzy Christijana Albersa, Tiago Monteiro i całej rzeszy kierowców testowych wnoszą do budżetu ekipy łącznie ponad 25 mln.

Wybrane dla Ciebie
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Baggery Harleya-Davidsona będą ścigać się przy MotoGP. Zobaczyliśmy, jak będą wyglądały
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Trzy nowe modele Voge’a trafią do Polski - od 125 cm3 po motocykl sportowy
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Konrad Dąbrowski wygrywa Baja Quatar
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro