Europejczycy wolą wyższe samochody
Mimo że nie jest o tym głośno, na naszych oczach rozgrywa się rewolucja na rynku samochodowym Starego Kontynentu. Po ośmiu latach niepodzielnego panowania aut segmentu B w 2014 roku nastąpi zmiana na pozycji lidera sprzedaży.
Samochody segmentu B od lat cieszą się ogromnym powodzeniem ze względu na swoją uniwersalność. Doskonale nadają się do miasta, a poza nim, na niezbyt długiej trasie, wygodnie przewiozą cztery osoby. Są przy tym stosunkowo tanie w zakupie i eksploatacji, gdyż producenci już na etapie projektowania liczą się z kosztami. W 2003 r., rekordowym dla segmentu B, auta tego typu stanowiły niemal 28 proc. wszystkich sprzedanych pojazdów, co przełożyło się na 4 mln samochodów. W roku 2014 będzie to prawdopodobnie 22,7 proc. i 2,64 mln - podaje „Automotive News Europe”. Wiele wskazuje na to, że samochody segmentu B zostaną wyprzedzone przez kompakty. Przewidywana dla nich sprzedaż w 2014 roku to 2,76 mln.
Czy oznacza to, że Europejczycy zasmakowali w większych samochodach? Nie do końca, chodzi raczej o samochody nieco wyższe. Słabszy rok dla segmentu B jest, zdaniem ekspertów, spowodowany brakiem nowości modelowych i przede wszystkim kanibalizacją ze strony nowego rodzaju samochodów - crossoverów, czy też jak woleliby marketingowcy SUV-ów, opartych na popularnych „mieszczuchach”. W przypadku Renault jest nim Captur spokrewniony z Clio, u Peugeota model 2008 czerpiący z 208, a u Opla Mokka, mająca długość zbliżoną do Corsy.
Przewiduje się, że małe SUV-y będą mocno zyskiwać na popularności i do 2015 roku osiągnąć sprzedaż na poziomie 600 tys. rocznie. Segment ten nie ma jednak szans na dogonienie „mieszczuchów, których sprzedaż przyspieszy w ciągu kilku najbliższych lat z powodu zapowiadających się nowości. Już pod koniec 2014 roku odświeżony zostanie Opel Corsa. W 2016 roku zadebiutuje następca obecnego Fiata Punto, który prawdopodobnie będzie powstawał w Polsce. W tym samym roku Volkswagen pokazać ma odświeżone Polo.
Tymczasem króluje propozycja z amerykańskim rodowodem. Oto statystyka obejmująca najlepiej sprzedające się w Europie samochody segmentu B w pierwszym kwartale roku 2014 i procentowe porównanie ich wyników do pierwszego kwartału roku 2013:
- Ford Fiesta - 86,7 tys., + 10 proc.
- Renault Clio - 74,4 tys., - 1 proc.
- Volkswagen Polo - 73,9 tys., + 7 proc.
- Opel Corsa - 64,5 tys., + 2 proc.
- Peugeot 208 - 62,2 tys., - 7 proc.
- Toyota Yaris - 46,4 tys., + 11 proc.
- Dacia Sandero – 38,3 tys., + 67 proc.
- Citroen C3 – 35,9 tys., + 32 proc.
- Skoda Fabia – 29,3 tys., - 12 proc.
- Seat Ibiza – 28,8 tys., + 4 proc.
tb, moto.wp.pl