Etykieta na oponie powie ci, ile paliwa zużyjesz

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia/grafikplusfoto

Wprowadzone 1 listopada 2012 r. przepisy unijne sprawiły, że nie trzeba wertować wielu stron internetowych, by kupić dobre opony. Tak jest przynajmniej z letnim ogumieniem. By skorzystać z informacji przedstawianych na etykietach, trzeba umieć je odczytać.

Kiedy europejscy urzędnicy biorą się do ustanawiania nowych praw, życie często zmienia się na gorsze. Nie tym razem. Zgodnie z unijną dyrektywą od listopada 2012 r. wszystkie sprzedawane na terenie Wspólnoty opony muszą mieć specjalne etykiety. Są one podobne do tych, które możemy zobaczyć na pralkach i lodówkach w sklepach z AGD. Nalepki są ogromną pomocą w wyborze odpowiedniego ogumienia.

Na każdej z opon znajduje się naklejka prezentująca trzy informacje: poziom przyczepności mierzony jako droga hamowania na mokrej nawierzchni, wartość wytwarzanego podczas użytkowania hałasu mierzonego na zewnątrz pojazdu oraz opory toczenia. Pierwsza i ostatnia z tych informacji jest przedstawiona w postaci litery zawierającej się na skali od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" – najlepszy. Jak mówią unijne dokumenty, różnica w spalaniu pomiędzy oponami kategorii "G" a tymi, które zostały oznaczone jako "A", może wynosić około 7,5 proc., co w ciągu cyklu życia opony ma się przełożyć na około 300 euro, czyli blisko 1300 zł. Poziom generowanego przez ogumienie hałasu jest podawany w decybelach. Warto przy tym pamiętać, że wzrost tej wartości o 3 dB oznacza dwukrotne zwiększenie hałasu.

Obowiązek etykietowania opon to dla zmotoryzowanych duże ułatwienie. W każdej beczce miodu znajdzie się jednak łyżka dziegciu. Tu jest podobnie. Nalepki przedstawiające wspomniane wcześniej parametry to nie wszystko, co powinniśmy wiedzieć o oponie, decydując się na jej zakup. Testy opon, na przykład te przeprowadzane przez ADAC, obejmują również takie kategorie jak tempo zużycia ogumienia i komfort jazdy, odporność na zjawisko aquaplaningu, a w przypadku opon zimowych, także jazdę po śniegu i lodzie. Pod tym względem dają one kierowcom większą wiedzę. Z etykiet nie dowiemy się też nic na temat przyczepności opony na suchej nawierzchni.

Obowiązkowi etykietowania opon poddane zostało ogumienie do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych. Dyrektywa nie dotyczy jednak opon bieżnikowanych, ogumienia do samochodów terenowych, wykorzystywanych wyczynowo oraz zabytkowych. Warto dokładnie czytać etykiety, by wybrać ogumienie, którego użytkowanie korzystnie wpłynie na bezpieczeństwo i komfort jazdy, a także na zużycie paliwa. Dodatkowych informacji dostarczy nam również lektura testów.

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Indian Sport Scout RT i Sport Scout Sixty - proste nowości
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Kawasaki KLE500 - powrót po latach
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Honda CB1000GT - Hornet turystyczny
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Premiera: Suzuki SV-7GX - turystyka dla każdego
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Test: Honda GL1800 Gold Wing - musisz go poznać
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji