Espace IV - Van klasy S
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/215/espace-bok.jpg',500,229) ) |
| --- | Pomysł jest dość prosty: Espace IV ma być bardzo luksusowym samochodem, który tylko ilością miejsc różni się od komfortowych limuzyn. Jak Renault zamierza osiągnąć ten cel?
Renault Espace był pierwszym europejskim vanem. Zyskał sobie popularność wśród klientów i następców wśród konkurencji. Jesienią, Renault wprowadzi na europejski rynek Espace IV, który wraz z Vel Satisem i Avantimem umocnić pozycję tej marki wśród producentów luksusowych samochodów.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/215/espace-polprzod.jpg',500,268) ) |
| --- | Przede wszystkim, każdy z siedmiu pasażerów dysponuje oddzielnym fotelem z wbudowanymi trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa. Dzięki temu można zupełnie dowolnie ustawiać fotele - nie ma konieczności umiejscawiania ich obok miejsc, gdzie zainstalowano pasy. System wentylacji/klimatyzacji rozprowadza powietrze o żądanej temperaturze do każdego z pasażerów, na jego stopy i twarz. Zespół klimatyzacji umiejscowiono po siedzeniem kierowcy, aby nie zabierać zbyt wiele miejsca w desce rozdzielczej.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/215/espace-wnetrze.jpg',500,353) ) |
| --- | Skoro już wszyscy siedzą wygodnie, a chłodne powietrze dba o komfort termiczny każdego z osobna, Espace troszczy się o przyjemne doznania wizualne. Espace IV wyposażyć można w największy stosowany w samochodach dach panoramiczny. Dzięki niemu łączna powierzchnia szyb została w porównaniu z poprzednią generacją Espaca powiększona o 25%.
Dużo światła daje poczucie przestrzeni, ...i nie jest to wyłącznie efekt iluzoryczny, gdyż każdy z pasażerów ma rzeczywiście sporo miejsca.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/215/espace-crash.jpg',500,323) ) |
| --- | Elegancja wnętrza oparta jest na powściągliwości. Pomimo, że w auto skrywa mnóstwo zaawansowanych systemów elektronicznych, wygląd cechuje prostota i harmonia. Zrezygnowano z materiałów dotychczas uznawanych za eleganckie, jak welur. Zamiast niego wykorzystano tkaniny swoim wyglądem i miękkością naśladujące obicia luksusowych mebli.
Nabywcy Espaca IV będą mieli do wyboru jedną z dwóch wersji kolorystycznych wnętrza: pierwsza łączy szarość z beżem, druga beż z granatem.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/215/espace-polbok.jpg',500,279) ) |
| --- | Espace IV jest wyposażony w 8 poduszek powietrznych - przednie, boczne i kurtynowe. Tak jak Laguna i Vel Satis, w Espace IV zainstalowano system wspomagania nagłego hamowania uzupełniający ABS. System kontroli ciśnienia w oponach pozwala wykryć powolny ubytek powietrza, który jest przyczyną blisko 90% przypadków pęknięcia opon. Espace IV posiada system kontroli trakcji ESP wraz z funkcja kontroli podsterowności. Bez względu więc, czy jedzie sam kierowca, czy wszystkie tylne siedzenia są zajęte przez grubaśnych prezesów, Espace IV na zakrętach utrzyma tor jazdy.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/215/espace-silnik.jpg',500,458) ) |
| --- | Na koniec parę słów o silnikach. Do wyboru mamy dwa benzynowe i dwa diesle. Benzynowe to:
2,0 16V turbo, o mocy 165 KM
3,0 V6, o mocy 245 KM.
Pierwszy z diesli to ten już stosowany w Lagunie - 2,2 dCi 16V, o mocy 150 KM. Drugi to sześciocylindrowy V6 uzyskujący moc maksymalną 180 KM.
Espace IV wejdzie do sprzedaży w Zachodniej Europie pod koniec tego roku. U polskich dealerów pojawi się w pierwszym kwartale 2003 roku. Jego cena nie powinna odbiegać od cen dotychczas oferowanej wersji Espace, czyli prawdopodobnie wahać się będzie, w zależności od wersji, pomiędzy 120 tys, a 190 tys.