Elementy, które trzeba sprawdzić w motocyklu
Wraz z wyższymi temperaturami nadszedł sezon motocyklowy. Jak jednak przygotować maszynę do sezonu? O ile doświadczeni motocykliści nie mają z tym kłopotu, to rzesza posiadaczy prawa jazdy kategorii B, przesiadających się na jednoślad, zupełnie nie wie, od czego należy zacząć. Aby mieć pewność, że nasz jednoślad jest gotowy do drogi, warto skorzystać z kilku porad dotyczących przeglądu. Wskazówki, dzięki którym unikniemy przykrych niespodzianek podczas wiosenno-letnich wypadów, przydadzą się również tym, którzy właśnie kupili używany jednoślad.
Sprawdźmy łańcuch
Przed nowym sezonem warto go wyczyścić i nasmarować. Upewnijmy się, że zębatki nie są zużyte i dobrze przylegają. Sprawdźmy także, czy łańcuch nie jest zbyt mocno napięty, ani za luźny. Zawsze warto poprowadzić motocykl przez klika metrów, aby dokładnie obejrzeć i skontrolować stan łańcucha na całej długości.
Przyjrzyjmy się oponom
W miarę upływu czasu na oponach możemy zauważyć ślady zużycia i odnotować spadki ciśnienia. Dlatego zawsze, zanim wyruszymy w drogę, powinniśmy sprawdzić, czy bieżnik i ciśnienie są zgodne z rekomendacjami producenta. Skontrolujmy dokładnie ogumienie pod kątem zużycia i uszkodzeń, a jeśli koła naszego jednośladu mają szprychy, sprawdźmy napięcie każdej z nich.
Olej do wymiany
Jeśli od ostatniej przejażdżki minęło kilka miesięcy, to na początku sezonu warto wymienić olej silnikowy. Na pewno powinniśmy robić to regularnie, aby zapobiec niszczeniu części, dlatego nie odkładajmy tego na później. Warto sprawdzić dokładne zalecenia w dokumentacji pojazdu, gdzie znajdziemy liczbę kilometrów, po przejechaniu których należy wymienić olej.
Hamulce zawsze sprawne
Sprawdzenie stanu klocków i tarcz hamulcowych to podstawa. Na początku nowego sezonu może być konieczne odpowietrzenie układu i wymiana płynu hamulcowego. Sprawność tego układu jest niezmiernie istotna, dlatego zawsze przed wyruszeniem w drogę powinniśmy sprawdzić działanie zarówno przednich, jak i tylnych hamulców.
Części tworzą sprawną całość
Skontrolujmy także zużycie poszczególnych części, np.: świec zapłonowych, kabli i filtrów powietrza. Utrzymujmy je w czystości i w dobrym stanie, w razie potrzeby konserwujmy smarem. Zapewni to bezpieczeństwo, podniesie wydajność oraz wydłuży życie motocykla.
Światła – niezawodny sygnalizator
Wydaje się to oczywiste, ale łatwo przeoczyć stan oświetlenia w motocyklu, szczególnie jeśli podróżujemy najczęściej w dzień lub ruszamy w trasę po dłuższej przerwie. W związku z tym koniecznie sprawdźmy wszystkie światła: przednie, tylne, hamowania oraz kierunkowskazy. To one są podstawowym warunkiem widoczności pojazdu na drodze.
Akumulator stworzony do działania
Po zimie lub dłuższym przestoju akumulator może potrzebować dodatkowego ładowania. Można to zrobić samodzielnie przy pomocy prostownika. Lepsze modele posiadają dodatkowy przewód, pozwalający na pozostawienie urządzenia podpiętego do akumulatora, bez konieczności demontażu baterii na czas ładowania. Przydatna jest też funkcję podtrzymania napięcia 13,7 V, która pozwala utrzymać akumulator w dobrej kondycji po zakończeniu sezonu motocyklowego. Pamiętajmy, że jeśli to możliwe, warto podłączyć akumulator do prostownika po każdym użyciu. Sprawdźmy także klemy oraz bieguny akumulatora – powinny być czyste, zabezpieczone i w dobrym stanie ogólnym.
Kask i wyposażenie
Zanim założymy ubranie i wyruszymy w drogę, poświęćmy chwilę na dokładny, samodzielny przegląd kasku i innych elementów ubioru motocyklowego: rękawic, ochraniacza na plecy, zestawu pierwszej pomocy oraz pozostałych elementów wyposażenia. Przyjrzyjmy się dokładnie kaskowi w celu wykrycia jakichkolwiek pęknięć lub wad, sprawdźmy także okulary motocyklowe jeśli takich używamy (czy nie mają zarysowań lub pęknięć). Jeśli zauważymy jakąkolwiek wadę, mającą wpływ na nasze bezpieczeństwo, wymieńmy kask i inne elementy wyposażenia na nowe.
Mycie równie ważne
Na koniec umyjmy porządnie motocykl. Dzięki temu zobaczymy wszystko, co mogliśmy wcześniej przeoczyć, np. niewielki przeciek lub poluzowany element.
źródło: Exide