Elektryczna inteligencja
We Frankfurcie Audi zaprezentowało model E-TRON, który całkowicie zmienia stosunek do modeli elektrycznych. Producent pokazał, że elektryczne auto nie musi być nudne. Wprawdzie nadal jest to pojazd cichy i nie emitujący spalin, ale prędkość 200 km/h i przyspieszenie do setki poniżej 5 sek, to z pewnością nie są atuty melexa.
Ten wyczynowy samochód sportowy z elektrycznym napędem, pomalowany na czerwono ma cztery silniki. Każdy z nich napędza osobne koła. E-tron może rozdzielać momenty obrotowe swoich czterech silników elektrycznych między koła w zależności od potrzeb. Dzięki systemowi sterującemu optymalizacją rozdziału (system torque vectroring) umożliwiono uzyskanie znakomitej dynamiki, oraz zwrotności i precyzji na zakrętach jeszcze większej niż tradycyjne auta 4WD.
Sumarycznie cztery silniki mają moc 313 KM dzięki czemu ten dwuosobowy samochód przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,8 sekundy, a na przyrost prędkości od 60 do 120 km/h potrzebuje zaledwie 4,1 sekundy. Litowo-jonowa bateria pozwala na przejechanie około 248 kilometrów. Zasięg pojazdu wynosi 240 km, a ładowanie z tradycyjnego gniazdka 230V trwa 6-8 godzin.
Dodatkowo jak przystało na samochód sportowy zadbano o idealny rozdział nacisku na koła pojazdu. Bateria umieszczona bezpośrednio za kabiną pasażerską gwarantuje niskie położenie środka ciężkości i rozdział obciążenia osi w stosunku 42/58.
Oprócz tradycyjnych systemów elektrycznych w Audi zastosowano też nowość: pompę ciepła. Służy ona do efektywnego ogrzewania wnętrza, a napęd, elektronika mocy i baterie są sterowane innowacyjnym układem regulacji temperatury. Układ ten ma decydujący wpływ na osiągnięcie dużego zasięgu bez rezygnacji z wysokiego komfortu wewnątrz.
Bogusław Korzeniowski