Elektryczna Evora
Genewski Salon Motoryzacyjny to miejsce, gdzie można zobaczyć hybrydowego Lotusa Evora 414E. Koncepcyjne auto osiągające "setkę" w 4 sekundy i mające moc 414 KM może przejechać ponad 50 km wykorzystując jedynie energię zmagazynowaną w litowo-polimerowym akumulatorze o pojemności 17 kWh, a całkowity zasięg może być rozszerzony do 483 km.
Dwa silniki elektryczne napędzają niezależnie po jednym kole tylnej osi. Gdy całkowicie wyczerpią one energię zmagazynowaną w akumulatorze, uruchamia się trzycylindrowy silnik o pojemności 1.2 l, który pracując z prędkością 3500 obr/min produkuje 47 KM i doładowuje baterię.
Na uwagę zasługuje kompaktowa konstrukcja generatora i jego niska waga (85kg), co ułatwia stosowanie go w małych, sportowych autach. Napędzanie kół osobnymi silnikami pozwala na poprawienie zwinności pojazdu podczas parkowania i jednocześnie poprawę stabilności podczas szybkiej jazdy.
Ciekawostką jest też 7-stopniowa pseudo-skrzynia biegów. W rzeczywistości jest to specjalny sportowy tryb, który imituje zmianę biegu. Nie jest to jednak tylko "zabawka". Redukcja "biegów" za pomocą padów umieszczonych przy kierownicy działa jak hamowanie silnikiem, lecz energia nie jest tracona, tylko odzyskiwana przez silniki.
Pomimo cichego, elektrycznego napędu, Evora 414E brzmi rasowo dzięki kolejnemu systemowi o nazwie HALOsonic. Rozwiązanie to służy zwiększeniu bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów, nieprzyzwyczajonych do bezgłośnych samochodów.
Generator dźwięków poprzez głośniki zamontowane z przodu i z tyłu pojazdu imituje odgłosy silnika spalinowego. Lotus oferuje trzy ścieżki dźwiękowe - możemy posłuchać dwóch jednostek napędowych (V6 lub V12), a jeśli jesteśmy miłośnikami filmów s-f, do dyspozycji mamy także futurystyczny dźwięk.
Źródło:
[
]( http://www.carfocus.pl )