Elektryczna epidemia trwa
*Zbliżająca się wystawa samochodowa w Tokio, będzie okazją dla Mitsubishi do pokazania aż 16 pojazdów. Wśród wielu aut znajdą się dwa pojazdy koncepcyjne - suv PX-MiEV oraz auto dostawcze i-MiEV CARGO. *
Pierwszy z pojazdów, suv Concept-PX-MiEV jest napędzany nowym systemem Plug-in Hybrid, który zwiększa częstotliwość jazdy samochodu hybrydowego w trybie elektrycznym. Dzięki temu auto potrzebuje zaledwie około litra paliwa na 50 km.
Przednie i tylne koła pojazdu są napędzane dwoma elektrycznymi silnikami synchronicznymi z magnesami trwałymi. Oba silniki mają moc 60 kW (ok 82 KM) oraz 200 Nm momentu obrotowego. Pojazd wyposażono też w silnik spalinowy DOHC MIVEC o pojemności 1.6 l, który dysponuje mocą 85 kW (ok. 116 KM). Motor może napędzać przednie koła oraz służyć jako generator prądu. Dodatkowo auto otrzymało nowo opracowany hybrydowy system typu Plug-in. Dzięki temu układ automatycznie przełącza się na optymalny tryb jazdy stosownie do warunków drogowych i dostępnej energii akumulatora.
Jak w przypadku seryjnego modelu i-MiEV, PX-MiEV jest wyposażony w trójdzielny system ładowania akumulatora. Mówiąc wprost, akumulatory można naładować przy wykorzystaniu domowej instalacji elektrycznej o napięciu 100 V lub 200 V bądź zestawu do szybkiego ładowania. System obejmuje również program zdalnego ładowania, który pozwala właścicielowi włączyć ładowanie lub klimatyzację o wcześniej ustalonej porze, nawet jeśli znajduje się on z dala od pojazdu.
Kolejną premierą ma być dostawcza wersja, zaprezentowanego niedawno w Warszawie modelu i-MiEV. Auto otrzymało przydomek Cargo. Jak twierdzi producent, dwumiejscowe nadwozie ma wyjątkowo dużą możliwość kombinacji przestrzeni ładunkowej. Dzięki symetrycznej, sześciennej przestrzeni ładunkowej każdy jej fragment może być wykorzystany. Elektryczny motor o mocy 47 kW (ok. 64 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 180 Nm napędza tylne koła. Przewidywany zasięg tej wersji pojazdu to około 160 km.
Jakub Wielicki