Elegancja i nowoczesność Europy
Concorso d’Eleganza Villa d’Este to konkurs elegancji dla samochodów, który może poszczycić się najdłuższą na świecie tradycją. Zapoczątkowane w 1929 roku wydarzenie od lat dziewięćdziesiątych odbywa się corocznie. Jury co roku wybiera najbardziej dostojne auta wyprodukowane pomiędzy 1920 a 1970 rokiem. Konkurs jest jednak również doskonałą okazją do zaprezentowania prototypów ekskluzywnych aut.
W tym roku konkurs Concorso d’Eleganza Villa d’Este odbędzie się według nowych zasad. Przede wszystkim zmianie ulegnie jego termin. Zazwyczaj odbywał się on w kwietniu, tym razem będzie miał miejsce w dniach 20-22 maja. Jak co roku, w posiadłości nad brzegiem włoskiego jeziora Como zaprezentują się samochody, które rywalizować będą o miano najbardziej eleganckiego. Po raz pierwszy wybrane zostaną jednak również najbardziej eleganckie motocykle. By umożliwić podziwianie samochodów biorących udział w konkursie, ustanowiono dodatkowy dzień otwarty dla publiczności. Dla najbogatszych atrakcją będzie również możliwość zakupu niezwykłych historycznych pojazdów za pośrednictwem firmy aukcyjnej RM Auction.
Jak każdego roku, będący główną atrakcją konkurs samochodów zabytkowych zostanie podzielony na kilka grup pojazdów. Pięćdziesiąt pojazdów sprzed lat zostanie przypisanych ośmiu kategoriom i oczekiwać będzie na werdykt pięcioosobowego jury, któremu będzie przewodniczył dyrektor grupy BMW Group Classic, Karl Baumer. Nowością w tym roku jest szczególne skupienie się rywalizacji na temacie przewodnim „lat sześćdziesiątych”. Entuzjaści motoryzacji zgromadzeni nad jeziorem Como będą mogli podziwiać około 20 prawdziwych perełek z tego okresu w trzech kategoriach: „The Glamour” (urok), „The Sport” (sportowy charakter) oraz „The Unexpected” (nieprzewidywalność). To także pierwszy rok, w którym nie zostaną wręczone nagrody przyznawane w wyniku głosowania publiczności.
Prawdziwą gratką dla fanów klasycznych piękności będzie zorganizowany na terenie Villa Erba konkurs dla motocykli. W oparciu o kryteria obowiązujące w Concorso d’Eleganza Villa d’Este – takie jak stylistyka, zachowany stan oraz zgodność z wyglądem oryginalnym – jury składające się z pięciu osób wybierze najlepszego w klasie i ogólnego zwycięzcę spośród 40 biorących udział w konkursie jednośladów. Wyodrębnionych zostało pięć kategorii konkursowych, przeprowadzony zostanie również pozakonkursowy pokaz designu.
W tym roku przypadają 75. urodziny BMW 328. Samochód ten będzie w centrum uwagi podczas związanego z konkursem rajdu Mille Miglia, który rozegrany zostanie tydzień przed inauguracją Concorso d’Eleganza Villa d’Este. Komisja selekcyjna konkursu wybrała wyjątkowe piękności reprezentujące sześć dekad historii motoryzacji. Oto najważniejsze z nich:
Rolls-Royce Phantom II Special Town Car, Brewster, 1933
Rolls-Royce będący wynikiem współpracy amerykańskiego dealera Rolls-Royce oraz konstruktora karoserii Brewster&Co jest najdroższym samochodem od czasu jego powstania. Jednak to nie tylko cena nadaje mu status - decyduje o nim również wygląd pojazdu. Rolls-Royce Phantom II łączy elementy stylistyki epoki w harmonijną i unikalną całość. Długa maska, nisko zawieszona przeszklona część kabiny, a także szyba przednia w kształcie litery V są charakterystycznymi cechami tego niepowtarzalnego pojazdu. Cechy kryjące się we wnętrzu także są niezrównane: złocone elementy metalowe, oświetlenie pośrednie i najwyższej klasy skóra w połączeniu z wełnianymi dywanikami. Wszystkie te cechy razem przekładają się, zdaniem niezliczonej rzeszy ekspertów, na jeden z najlepszych i najbardziej znamiennych Rolls-Royce’ów, jaki kiedykolwiek powstał.
Jaguar E-type Coupé, 1961
Jaguar E-type przebojem zajął miejsce wśród najsławniejszych samochodów na świecie. Dla wielu fanów motoryzacji kształt jego karoserii pozostaje ciągle niedoścignioną syntezą dynamiki godnej atlety i opływowych kształtów. Poza cechami wspólnymi dla wszystkich produkowanych seryjnie modeli, egzemplarz E-type, który zaprezentowany zostanie we Włoszech, słynie z wyjątkowej historii. To właśnie on zadebiutował na Salonie Motoryzacyjnym w Genewie w 1961 roku. W ciągu następnych dziesięcioleci jego dystyngowane pochodzenie zostało zapomniane – aż do 1999 roku, kiedy pewien szwajcarski kolekcjoner dowiedział się o jego historii i podjął się renowacji tego „pierworodnego” modelu E-type w oparciu o jego oryginalną dokumentację. Minęło prawie dziesięć lat, zanim prace zostały ukończone. Ten niespotykany model E-type różni się od modelu produkcyjnego na przeszło 30 sposobów, zarówno wewnątrz, jak i na zewnątrz. Na tegorocznym Concorso d’Eleganza Villa d’Este zwiedzający będą mieli okazję odnaleźć wszystkie te różnice.
Alfa Romeo TZ2 Coupé, Zagato, 1965
Firma Alfa Romeo po raz pierwszy zaprezentowała model TZ na Salonie Motoryzacyjnym w Turynie w 1962 r. jako samochód wyścigowy przeznaczony do jazdy po zwykłych drogach. Literka T w nomenklaturze firmy wywodzi się od słowa „tubolare”, co oznacza cylindryczny kształt rurowej konstrukcji ramy, z kolei literka Z pochodzi od Zagato, nazwiska konstruktora ramy. Zanim Alfa Romeo TZ2 dowiodła swojej wartości na torze wyścigowym, do 1965 roku została wyprodukowana limitowana seria licząca 102 sztuki. W modelu TZ2 konstruktorzy zwiększyli moc pojazdu do 165 KM, jednocześnie zmniejszając masę - do 620 kg. Udoskonalono także układ jezdny. Samochód odnotował zapierającą dech w piersiach prędkość 265 km/godzinę. Model TZ2 okazał się wiodącym przykładem włoskiego designu samochodów z lat 60. Do czasu zakończenia produkcji w 1967 r. tylko 12 sztuk opuściło halę konstrukcyjną.
tb/