Eksport motorem wzrostu produkcji autobusów w Polsce
W ubiegłym roku w Polsce wyprodukowano 3376 autobusów - o 580 sztuk (20,74 proc.) więcej niż w roku 2005 - poinformował Aleksander Kierecki z firmy JMK analizy rynku autobusów.
Jego zdaniem podstawowym czynnikiem trendu wzrostowego jest eksport, który w 2006 r. zwiększył się w porównaniu z rokiem poprzednim o ok. 25 proc. - do 2380 autobusów.
Najwięcej wyprodukowano w ub.r. autobusów miejskich - 2283, o ok. 30 proc. więcej niż przed rokiem. To m.in. efekt usytuowania w naszym kraju centrum produkcji niskopodłogowych autobusów miejskich przez koncern MAN (wyprodukował 890 takich pojazdów).
Produkcja tzw. pojazdów międzymiastowych utrzymuje się na ubiegłorocznym poziomie - tutaj na pierwszym miejscu jest Autosan (286 takich pojazdów).
W 2006 r. powstały w Polsce tylko 204 autobusy turystyczne. Liderem w tej kategorii jest Volvo, które wyprodukowało 190 tych pojazdów.
Zdaniem Kiereckiego, można przypuszczać, że produkcja autobusów nadal będzie rosnąć. Systematycznie rozwijają działalność w Polsce zagraniczne koncerny. W 2006 roku MAN uruchomił produkcję autobusów miejskich zasilanych sprężonym gazem ziemnym i zainwestował w rozwój zakładu w Starachowicach. Z kolei Scania wypuściła pierwsze egzemplarze autobusów piętrowych oraz zasilanych etanolem.
Najwięcej autobusów w Polsce w roku ubiegłym wyprodukowała firma MAN Star Trucks&Buses - 890 (wzrost w porównaniu z rokiem 2005 o 26,3 proc.), przed Volvo Polska - 739 (21,89 proc.) i Solaris Bus&Coach - 529 (15,67).
Dalsze miejsca w kolejności zajęły firmy: Scania Produkction Słupsk - 398 (11,79 proc.), Autosan Polskie Autobusy - 310 (9,18 proc.), Jelcz Polskie Autobusy - 168 (4,98 proc.), Kapena - 140 (4,15 proc.), Fabryka Autobusów Solbus -139 (4,12 proc.) i AMZ Kutno - 63 (1,87 proc.).
Największymi rynkami zbytu na wyprodukowane w Polsce autobusy są: Niemcy, gdzie sprzedano ich 818, (o 34,37 proc. więcej niż przed rokiem), Szwecja - 315 (13,24), Włochy - 165 (6,93 proc.), Szwajcaria - 146 (6,13 proc.).