Ekspert: zachowajmy koncentrację jeżdżąc zimą
*Jerzy Szymłowski, dyrektor Akademii Jazdy Toyoty, ekspert do spraw bezpieczeństwa w ruchu drogowym w wywiadzie opowiada, jakie są zasady jazdy zimą. *
- W grudniu 2014 roku doszło do wyraźnie większej liczby kolizji drogowych niż w pozostałych miesiącach ubiegłego roku. Czy początek zimy wymaga innej techniki jazdy niż w cieplejszych miesiącach, nawet jeśli śniegu jest niewiele lub nie ma go wcale?
Jerzy Szymłowski: Dotychczas w tym roku zasadniczo nie było typowo zimowych warunków, ośnieżonych dróg. Powoduje to, że często sposób prowadzenia samochodu jest taki, jak latem. Tu pojawia się pułapka. Temperatury oscylowały około 0 st C. Z uwagi na to, że czasami występowała duża wilgotność powietrza, przy takiej temperaturze jezdnia staje się bardzo śliska. To jedna z przyczyn większej ilości wypadków.
- Jaki wpływ na zachowania kierowców ma zmienność warunków pogodowych?
Jerzy Szymłowski: Zmienność wymaga ciągłego dostosowywania się do tego, co dzieje się przed samochodem. Wymaga to stałej koncentracji. Ciemne poranki, wcześniej zapadający zmierzch, zmęczenie nie ułatwiają nam tego.
- Na co kierowcy powinni zwracać uwagę podczas jazdy w warunkach zimowych? Jakie techniki stosować?
Jerzy Szymłowski: W każdych warunkach, a szczególnie zimą, należy być skoncentrowanym na tym, co dzieje się przed i w otoczeniu samochodu. Zwiększajmy odległości do innych pojazdów, starajmy się jechać płynnie, wcześniej zdejmować nogę z gazu, unikać gwałtownych ruchów i manewrów.
- Jak o bezpieczeństwo powinni dbać kierowcy samochodów z automatyczną skrzynią biegów? Czy automat pomaga czy utrudnia dostosowanie techniki jazdy do warunków pogodowych?
Jerzy Szymłowski: Automatyczna skrzynia biegów ma korzystny wpływ na bezpieczeństwo. Dzięki niej część naszej percepcji poświęconej ocenie potrzeby zmiany biegu, obsłudze sprzęgła i lewarka może zostać skierowana na obserwację drogi. Dodatkowo możemy cały czas trzymać oburącz kierownicę, a lewą nogę na podpórce, co pozytywnie wpływa na właściwą pozycję za kierownicą. Ponadto automat na śliskiej drodze nie dopuści m.in. do chwilowego zablokowania kół napędzających podczas nieumiejętnej redukcji, co często jest przyczyną poślizgu.
- Czy to samo można powiedzieć o samochodach hybrydowych?
Jerzy Szymłowski: Tak, wszystkie samochody o napędzie hybrydowym są wyposażone w automatyczne skrzynie biegów, co korzystnie wpływa na bezpieczeństwo.
- Czy Polacy są dobrymi kierowcami? Z czym sobie dobrze radzą, a jakie największe błędy popełniają?
Jerzy Szymłowski: Polacy prowadzą samochody w najlepszej wierze, jednocześnie tak, jak zostali nauczeni przez istniejący system szkolenia. Efekt jest taki, że pod względem bezpieczeństwa na drogach Polska zajmuje przedostanie miejsce wśród wszystkich państw Unii Europejskiej. Pod względem ilości ofiar śmiertelnych na milion mieszkańców zajmujemy 27 miejsce wśród 28 państw UE. Gorsza sytuacja jest tylko w Rumunii. Dla przykładu, w Szwecji, która ma porównywalną do nas długość autostrad, ginie ok. 300 osób rocznie. Twierdzą oni, że to o 300 osób za dużo. U nas jest ok. 3 500 ofiar śmiertelnych. Zachowując proporcje dotyczące ilości ludności, w Polsce jest o ok. 300 proc. gorzej. Obala to mit, że jedynie autostrady mogą poprawić bezpieczeństwo.
Źródło: Toyota
ll/moto.wp.pl