Eksperci: rynek samochodów elektrycznych napędzą niskie ceny i nowe modele
Z najnowszej analizy globalnej firmy doradczej, Frost & Sullivan, wynika że w 2012 r. sprzedano na świecie 120 000 samochodów elektrycznych, a prognozowana sprzedaż w 2018 r. wyniesie 2,7 mln aut.
Jednym z głównych bodźców do rozwoju globalnego rynku tych pojazdów jest przewidziany na bieżący rok obniżenie cen. Producenci, pragnąc zwiększyć sprzedaż i utrzymać konkurencyjność obniżyli ceny najważniejszych samochodów elektrycznych aż o 18 proc. w stosunku do poziomu z 2012 r. Pozostaje jednak pytanie, jak bardzo to posunięcie wpłynie na rozwój rynku.
Zdaniem ekspertów Frost & Sullivan sprzedaż w 2013 r. ukształtuje się na poziomie 170 000 - 190 000 samochodów - o 50 proc. więcej niż w roku ubiegłym. W 2014 r. natomiast zaostrzy się konkurencja rynkowa która spowoduje obniżkę cen. W ofercie pojawią się takie pojazdy jak BMW i8, Tesla Model S, Audi R8 i Q7, Porsche 918 Spyder i Mercedes SLS AMG ECell.
Od czasu pojawienia się w sprzedaży samochody elektryczne były przewidziane raczej dla flot. Zadaniem producentów jest dotarcie do konsumentów indywidualnych i stworzenie odpowiedniego popytu. Ponadto koszt akumulatorów litowo-jonowych w ciągu ostatnich 5 lat spadł o 20-40 proc., co pozwoliło obniżyć ceny samochodów i zachęciło do korzystania ze wspomnianego źródła energii.
Poważnym wyzwaniem dla rynku pozostaje jednak zasięg jazdy samochodów elektrycznych, gdyż ciągle brakuje niezawodnej infrastruktury ładowania akumulatorów, opartej na ustandaryzowanym modelu biznesowym. Na początku tego roku Międzynarodowe Stowarzyszenie Inżynierów Motoryzacji ustaliło standard złączy typu Combo do ładowania prądem stałym. Przewiduje się, że wkrótce systemy ładowania DC typu CHAdeMO i Combo będą funkcjonować równolegle. Ponad 10 producentów samochodów rozpoczęło próby indukcyjnego ładowania akumulatorów, a standaryzacja tej technologii będzie miała miejsce prawdopodobnie w przyszłym roku.
"Rządy wielu państw przygotowały programy motywacyjne dla użytkowników samochodów elektrycznych sięgające 2015 r. i lat następnych. Przoduje tutaj Skandynawia, gdzie stopień penetracji rynku motoryzacyjnego przez samochody elektryczne wzrasta i w 2013 r. ma przekroczyć 3 proc. Europa zainwestowała blisko 2 mld euro w różne projekty badawczo-rozwojowe, od układów napędowych po sieć ładowania. Łączne amerykańskie, chińskie i europejskie osiągnięcia w rozwoju technologii akumulatorów poprawią efektywność energetyczną baterii i spowodują dalszą obniżkę kosztów" - czytamy w raporcie.
Źródło: Frost & Sullivan
ll/moto.wp.pl