Ekologiczny rajd
Średnie spalanie na poziomie 3,8 litra można osiągną nie tylko małym dieslem, ale również silnikiem benzynowym. Warunek, że wspomaga go elektryczny motor. Przekonali się o tym uczestnicy pierwszego w Polsce rajdu Prius Eco Challenge. Toyota Motor Poland, organizator imprezy chciał pokazać, że rozwiązanie hybrydowe sprawdza się i nie jest jedynie chwytem marketingowym.
Aby najlepiej pokazać jakie są zalety hybrydy wyścig został zorganizowany z zasadami "rajdu o kropelce". W skrócie chodziło o to by zużyć jak najmniej paliwa na określonej trasie i w określonym czasie. Samochody pokonały trasę Warszawa - Pułtusk - Warszawa, liczącą w sumie 170 km. Założeniem rajdu było przetestowanie Priusów w normalnym ruchu miejskim, zgodnie z przepisami ruchu drogowego, z zachowaniem zasad eco-drivingu - jazdy przyjaznej środowisku.
Pomimo warszawskich korków, remontów na trasie zwycięskiej załodze udało się osiągnąć średni wynik 3,7 litra na 100 km. W większości samochodów komputery pokładowe pokazywały wartość 3,8 lub 3,9 litra na 100 km.
Tak dobry wynik samochody osiągnęły głównie dzięki trybowi EV. Funkcja całkowicie wyłącza silnik spalinowy podczas postoju, jak również ruszania. EV działa również podczas powolnej jazdy w korkach. Pomocne przy uzyskaniu niskiego zużycia okazał się również tempomat, który prócz utrzymywania stałej prędkości pozwala w pełni wykorzystać napęd hybrydowy nawet przy większych prędkościach (mieszany cykl ładowania akumulatora, oraz jazdy na silniku elektrycznym).
Wynik 3,7 litra na setkę jest trudne do osiągnięcia, kiedy przestajemy zwracać uwagę na to co dzieje się w systemie samochodu, a skupiamy się na codziennych problemach. Jednak wynik w granicach 4,5 litra na 100 km, wydaje się w zasięgu Priusa.
Jednak niskiego spalania nie otrzymujemy za nic. Cena podstawowej wersji samochodu wynosi, nie bagatela ponad 93 tysiące złotych. Niestety w Polsce, inaczej niż w większości krajów Unii Europejskiej samochody z ekologicznym napędem nie są objęte żadnymi ulgami. Pozostaje mieć nadzieję, że w naszym kraju zostanie dostrzeżony potencjał w promowaniu ekologii i samochody z napędem hybrydowym przestaną być jedynie awangardą polskich dróg. Toyota Prius, pierwszej generacji, zadebiutowała w 1997 roku na rynku japońskim jako pierwszy seryjnie produkowany samochód o napędzie hybrydowym (zespół napędowy wyposażony jest w silnik spalinowy, oraz silnik elektryczny, pracujące synergicznie).
W Polsce od 2004 roku jest dostępny Prius drugiej generacji wyposażony w silnik spalinowy o pojemności 1,5l, dysponujący 78 KM mocy, oraz silnik elektryczny o mocy 68KM, co łącznie daje moc ok. 110KM. Prędkość maksymalna to 170 km/h, przyspieszenie od 0-100 km/h, 10,9s. W przyszłym roku ma zadebiutować kolejna generacja pierwszej seryjnie produkowanej hybrydy.
Haruki