Trwa ładowanie...
17-09-2009 11:21

Ekologiczna wizja z Bawarii

Ekologiczna wizja z Bawarii
d332vv0
d332vv0

Podczas salonu samochodowego we Frankfurcie BMW zawsze pokazywało swoje wizje przyszłości motoryzacji. Do tej pory nacisk kładziono na samochody napędzane wodorem. Jednak w tym roku bawarska firma pokazała pierwszą poważną hybrydę w swojej historii.

(fot. UnitedPictures.com)
Źródło: (fot. UnitedPictures.com)

Model nosi nazwę X6 ActiveHybrid. Nie jest to jednak klasyczny samochód ekologiczny. To pojazd który, wykorzystując nowe technologie, łączy wysokie osiągi oraz niższe zużycie paliwa i niską emisję CO2. Moduł napędowy X6 ActiveHybrid wykorzystuje znany silnik benzynowy V8 (technologia TwinPower Turbo) o mocy 407 KM oraz dwie jednostki elektryczne o mocach 91 KM i 86 KM. Razem mamy więc do dyspozycji do 584 KM i 780 Nm, co czyni go, przynajmniej tak twierdzą w BMW, najmocniejszą hybrydą na świecie.

Firma deklaruje bardzo interesujące osiągi tego pojazdu. Zgodnie z broszurą informacyjną, prędkość maksymalna to 236 km/h. Zaś przyspieszenie 0 - 100 km/h, to zaledwie 5,6 sek. Wszystko to przy średnim zużyciu paliwa na poziomie 9,9 litra na 100 km i emisji CO2 na poziomie 231 g/km. Tym samym, w stosunku do modelu napędzanego jedynie przez silnik benzynowy, X6 ActiveHybrid potrzebuje aż 20% mniej paliwa i to wszystko mimo masy zwiększonej o 250kg.

(fot. Bogusław Korzeniowski)
Źródło: (fot. Bogusław Korzeniowski)

Hybryda BMW, to układ równoległy. Technologia ActiveHybrid umożliwia trzy konfiguracje napędu. Pierwsza to samodzielną praca silnika elektrycznego (do prędkości 60 km/h), wykorzystanie jedynie jednostki benzynowej, oraz połączenie pracy obu jednostek. Dodatkowo silnik benzynowy wyłącza się automatycznie, gdy zdejmujemy nogę z gazu lub hamujemy, a pojazd jedzie do 60 km/h. W tej fazie energia kinetyczna jest zamieniana przez generator na prąd elektryczny, który jest kumulowany w bateriach umieszczonych w bagażniku. Według BMW przełączanie wyboru energii jest tak płynne i delikatne, że kierowca nie zauważa zmian. To ma gwarantować radość z jazdy identyczną, jak w przypadku wersji z silnikami spalinowymi.

Bogusław Korzeniowski

d332vv0
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d332vv0
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj