Ekojazda częścią egzaminu na prawo jazdy

Nowe egzaminy na prawo jazdy mają zapewnić, że młodzi kierowcy będą lepiej przygotowani do poruszania się po drogach. Od 1 stycznia 2015 roku egzaminowani będą musieli udowodnić, że potrafią jeździć ekonomicznie. Kursanci już obawiają się, że jest to furtka do łatwego oblewania przez egzaminatorów.

Jak będzie wyglądało to w praktyce? Na razie trudno powiedzieć. Zgodnie z założeniami, egzaminator podczas jazdy będzie zwracał uwagę na to, przy jakich obrotach zmieniamy bieg na wyższy. Zgodnie z zasadami ekonomicznego prowadzenia samochodu podczas poruszania się po równym terenie powinno to nastąpić przy ok. 2,2-2,5 tys. obrotów w przypadku benzynowych silników wolnossących i przy ok. 2 tys. obr./min przy jednostkach napędowych z doładowaniem. Zdający egzamin będzie musiał wykazać się większymi umiejętnościami, jeśli przyjdzie mu zdawać część praktyczną na nierównym terenie.

Jeśli kandydat na kierowcę będzie zjeżdżał ze wzniesienia, wyższy bieg może włączyć nieco wcześniej. Znacznie trudniej będzie jednak w razie jazdy pod górkę. Wówczas od zdającego wymagane będzie rozeznanie, jakie przychodzi zwykle wraz ze zwiększaniem się liczby pokonanych kilometrów i poznawaniem samochodu, którym się jeździ. Egzaminowany nie powinien też zapominać o hamowaniu silnikiem, czyli redukcji biegu i puszczenia sprzęgła np. podczas dojeżdżania do skrzyżowania, a tym bardzie podczas zjazdu ze wzniesienia.

* Ile wart jest twój samochód? Możesz się łatwo przekonać * Edukacja przyszłych kierowców z zasad ekonomicznej jazdy wydaje się uzasadniana. Coraz ostrzejsze przepisy dotyczące silników wymuszają na producentach tworzenie bardziej ekologicznych i oszczędnych jednostek, ale to styl jazdy kierowcy ma tu kluczowe znaczenie. Taka umiejętność będzie też niewątpliwym plusem dla samego kursanta, który będzie mniej wydawał na paliwo. Jednak kandydaci na kierowców nie kryją obaw, że nowy wymóg ułatwi oblewanie ich na egzaminach, gdyż ocena ekonomii jazdy jest subiektywną decyzją egzaminatora.

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy