Dziesięć ofert wypłynęło w przetargu na zaprojektowanie i wybudowanie odcinka A1 między węzłami Rząsawa i Blachownia - poinformowała w piątek GDDKiA. Odcinek o dł. ponad 20 km jest fragmentem autostradowej obwodnicy Częstochowy.
To jeden z czterech przetargów na budowę łącznie 56,9 km autostrady A1 między Częstochową - wraz z obwodnicą tego miasta - a Pyrzowicami, skąd A1 można już dojechać do czeskiej granicy. Łączny koszt budowy trasy z Częstochowy do Pyrzowic inwestor oszacował wstępnie na prawie 3 mld zł.
Odcinek ma być gotowy w ciągu 33 miesięcy od dnia podpisania umowy. Ofertę z najniższą kwotą w wysokości 703,2 mln zł brutto oraz z okresem gwarancji 10 lat złożyło konsorcjum, którego liderem jest włoskie Salini.
Realizację fragmentu A1 Częstochowa-Pyrzowice podzielono na cztery części: odcinek F od węzła Rząsawa do węzła Blachownia (ok. 20,3 km; projekt i budowa), odcinek G od węzła Blachownia do węzła Zawodzie (4,7 km; projekt i budowa), odcinek H od węzła Zawodzie do węzła Woźniki (16,7 km; tylko budowa) oraz odcinek I od węzła Woźniki do węzła Pyrzowice (ok. 15,2 km; tylko budowa).
Rozpisanie w marcu ub. roku przetargów na A1 z Pyrzowic do Rząsawy było efektem przyjęcia przez rząd Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011-2015. Inwestycja znalazła się na liście projektów realizowanych w latach 2014-2020, dla których postępowania przetargowe na wybór wykonawców robót są uruchamiane od 2013 r.
Wybudowanie autostrady A1 na odcinku Rząsawa - Pyrzowice, połączy zrealizowane już fragmenty autostrady A1 w woj. łódzkim i dalsze odcinki na północy kraju, z południową granicą państwa, z miastami aglomeracji śląskiej, Portem Lotniczym Katowice w Pyrzowicach oraz odciąży Częstochowę z ruchu tranzytowego.