W tym roku mija 75 lat od powstania spółki Auto Union AG, której logo (cztery nachodzące na siebie pierścienie) jest obecnie jednym z najbardziej charakterystycznych symboli w motoryzacji w Europie i na świecie. Dla uczczenia tego faktu prezentujemy ranking serwisu MSN Cars, który wybrał swoim zdaniem najwspanialsze w historii marki Audi samochody o sportowych osiągach.
Dziesiątka najlepszych modeli Audi o sportowych osiągach według MSN Cars to:
- Audi Quattro, rok 1981-1990
- Audi S8 (i S6), rok 2005- (2006- )
- Audi S3, rok 2007-
- Audi TT, rok 2006-
- Audi RS6, rok 2002-2004
- Audi RS4, rok 2005-
- Audi RS2, rok 1994-1996
- Audi Q7 V12 TDI, rok 2007 (na razie tylko jako pojazd koncepcyjny)
- Audi R10, rok 2006-
- Audi R8, rok 2007-
Przedsiębiorstwo Auto Union AG, którego dorobek posłużył później do wykreowania marki Audi, powstało dokładnie 29 czerwca 1932 r. poprzez połączenie czterech spółek produkujących samochody Audi, DKW, Horch oraz Wanderer. Przyczyną fuzji był wielki kryzys pod koniec lat 20-tych oraz kiepska sytuacja finansowa powyższych firm motoryzacyjnych. Jako logo wybrano cztery nachodzące na siebie pierścienie symbolizujące poszczególne firmy oraz ich zjednoczenie pod jednym sztandarem.
Dzięki połączeniu Auto Union zostało drugim co do wielkości producentem samochodów w Niemczech. Aby uniknąć rywalizacji w spółce, poszczególne firmy podzieliły się segmentami rynku motoryzacyjnego. DKW produkowało motocykle i małe samochody, Wanderer wyspecjalizował się w samochodach klasy średniej, Audi przejęło prym w średniej wielkości pojazdów luksusowych, a Horch zajął się produkcją aut luksusowych z najwyższej półki.
Poza produkcją osobówek i motocykli Auto Union miało również istotny wkład w rozwój wyścigów samochodowych. W 1932 roku spółka zleciła Ferdynandowi Porsche zaprojektowanie pojazdu wyścigowego, który byłby w stanie nawiązać rywalizację z Mercedesem, wiodącym prym na torach wyścigowych w tamtym okresie. Powstał wówczas model Auto Union P-Wagen, który pod nazwą Auto Union typ A był produkowany w fabryce Horch w Zwickau. To pierwszy samochód z centralnie położonym silnikiem. Model posiadający silnik o mocy 295 KM i rozpędzający się do 280 km/h spełnił pokładane w nim oczekiwania.
W 1934 roku kierujący modelem „A” Hans Stuck wygrał Grand Prix Niemiec na torze Nurburgring, Grand Prix Szwajcarii w Bernie oraz Grand Prix Czechosłowacji w Brnie.
Po II wojnie światowej z czterech marek Auto Union AG przetrwała jedynie DKW. Do 1964 roku spółka była we władaniu przedwojennego konkurenta - Mercedesa. Następnie prawa do Auto Union przejął Volkswagen i wskrzesił markę Audi. W 1969 roku do Auto Union zostało przyłączone NSU i do połowy lat 80-tych oficjalną nazwą Auto Union było „Audi NSU Auto-Union AG”. W 1985 roku nazwę skrócono do Audi AG. Firma jako spadkobierczyni Auto Union do dziś posługuje się słynnym logo, przedstawiającym cztery nachodzące na siebie pierścienie.
Jako ciekawostkę można podać fakt, iż model Auto Union typ D jest jednym najdroższych oldtimerów na świecie. Zaprojektowany przez Ferdynanda Porsche i zbudowany w 1939 roku na prośbę Adolfa Hitlera samochód posiada silnik o mocy 460 KM oraz rozpędza się do prędkości 330 km/h. Do dziś zachowały się jedynie dwa egzemplarze. Cena to minimum 8 mln EUR.