Dystrybutory masowo oszukują kierowców?

Jazda samochodem to przyjemność. Niestety, prędzej czy później trzeba odwiedzić stację paliw. Tu zmotoryzowani tracą dobry humor - i nic w tym dziwnego. Nie dość, że w stosunku do zarobków za paliwo płacą sporo, to jeszcze są oszukiwani. Na wielu stacjach dystrybutory nalewają do baku za mało. Walkę z tym stanem rzeczy utrudnia polskie prawo.

Najwyższa Izba Kontroli sprawdziła nadzór nad stacjami paliw w woj. łódzkim i świętokrzyskim. Skala urzędniczych zaniedbań jest ogromna. Niezwykle rzadko sprawdzano prawidłowość działania dystrybutorów. Pracownicy Obwodowych Urzędów Miar (OUM) w Łodzi i Łowiczu przeprowadzali kontrole poszczególnych punktach średnio raz na pięć lat, a w Urzędach Miar w Zduńskiej Woli i Kielcach - odpowiednio raz na 7 i 9 lat. Rekordzistami byli urzędnicy z Piotrkowa Trybunalskiego, którzy badań poszczególnych stacji dokonywali raz na 14 lat. W dodatku w trakcie kontroli sprawdzano tylko wybrane dystrybutory, a nie wszystkie na danej stacji. Jeszcze gorzej było w przypadku LPG. W latach 2012-2014 (I półrocze) urzędy miar skontrolowały pod względem metrologicznym tylko 71 dystrybutorów gazu z ponad 2600 zalegalizowanych urządzeń (czyli niespełna 3 proc.). Biorąc pod uwagę dotychczasowe tempo przeprowadzania kontroli można spodziewać się, że każdy dystrybutor LPG będzie kontrolowany średnio raz na 94 lata.

Co jednak najgorsze, zgodnie z polskim prawem kontrole pracowników Obwodowych Urzędów Miar muszą być zapowiedziane z siedmiodniowym wyprzedzeniem. To daje właścicielom stacji czas na wyregulowanie dystrybutorów. Skutek? Takie kontrole OUM wykazują nieprawidłowości na ok. 2 proc. stacji. W rzeczywistości skala problemu jest jednak o wiele większa. Niezapowiedziane kontrole, które NIK zlecił Inspekcji Handlowej, zakończyły się stwierdzeniem błędnego działania dystrybutorów na 14 proc. stacji, a testy, których dokonano w Łodzi, zakończyły się wykazaniem wadliwego działania aż 60 proc. dystrybutorów. Średnio nalewały one o 5 proc. paliwa mniej, niż wynikało to ze wskazania licznika. Oznacza to, że tankując 40 litrów paliwa, naprawdę otrzymujemy tylko 38. Podczas żadnej z niezapowiedzianych kontroli nie stwierdzono, by dystrybutor nalewał więcej, niż wynikałoby to z jego wskazania.

tb/sj/tb

Źródło artykułu: WP Moto
Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy