Trwa ładowanie...
11-10-2005 11:33

Dwa oblicza Opla Astry

Dwa oblicza Opla Astry
d1ncu47
d1ncu47

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8313/astra3-opc-01.jpg',600,400) ) |
| --- | Swego czasu niemieckich miłośników motoryzacji podzieliło pytanie: jest nowa Astra lepsza od nowego Golfa, czy też nie jest? Bez względu na to, której ze stron skłonni bylibyśmy przyznać słuszność, zauważyć trzeba, że Opel nie zasypuje gruszek w popiele i swój bezsprzecznie udany model Astry wciąż rozwija. Nie wiadomo, czy dla zakpienia z przysłowiowego sknerstwa Holendrów, właśnie w Amsterdamie, podczas rozpoczynających się za kilka dni targów motoryzacyjnych pokaże ultra ekonomiczną wersję Astry napędzanej silnikiem wysokoprężnym. Niespełna miesiąc później - w Genewie - zobaczyć będzie można super szybki model studyjny Astra OPC.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8313/astra3-opc-02.jpg',600,400) ) |
| --- | Astra OPC stanowi rozwinięcie koncepcji GTC, jednak w pełniejszej, bardziej sportowej formie. Za jej podstawę posłużyła najmocniejsza jednostka napędowa o pojemności dwóch litrów. Przeprojektowano jej kanały dolotowe i wylotowe, oraz zawory, udoskonalono turbosprężarkę i układ wtryskowy. Dzięki tym zmianom, silnik Astry OPC osiąga moc maksymalną 240 KM i maksymalny moment obrotowy 320 Nm. Astra OPC może rozwijać prędkość maksymalną 240 km/h i rozpędzać się od 0 do 100 km/h w czasie poniżej siedmiu sekund.

d1ncu47

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8313/astra3-opc-04.jpg',600,400) ) |
| --- | Astra OPC wyposażona jest w system aktywnego zawieszenia, które aktualne nastawy przystosować można do warunków drogowych i preferencji kierowcy. Niczym w amerykańskich samochodach sportowych, z tyłu samochodu zamontowano większe koła (19 cali) niż z przodu (18 cali). Wedle komunikatu prasowego Opla, uroda Astry OPC ma robić jeszcze bardziej drapieżne wrażenie, niż ta znana z Astry GTC. …Porównania to jednak chyba niepotrzebne, bo oba auta wyglądają dostatecznie dynamicznie i efektownie.
Nowa Astra OPC zaprojektowana została wspólnie przez projektantów z International Technical Development Center (ITDC) w Rüsselsheim, oraz zespół Opel Performance Center. Astra OPC w prezentowanej w Genewie formie dostępna będzie począwszy od jesieni 2005 roku.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8313/astra-3-cdti13-01.jpg',600,442) ) |
| --- | Niejako na drugim biegunie wysiłków Opla umiejscowić należy wersję Astry debiutującą za chwilę w Amsterdamie. Zamontowany w niej silnik opracowany przez firmę Fiat-GM Powertrain, imponuje nie tyle wartością osiągów, co jakże oszczędnym sposobem ich generowania. Nowy silnik wysokoprężny o pojemności 1,3 litra osiąga moc maksymalną aż 90 KM. Silnik współpracuje z nową, sześciobiegową skrzynią biegów. Napędzana nim Astra osiąga nim prędkość maksymalną 172 km/h, zaś rozpędza się od 0 do 100 km/h w 13,7 s – nieźle, jak na kompakt napędzany dieslem o tam malutkiej wielkości. Dotychczas produkowany diesel 1.3 CDTI montowany w Corsach i Agillach rozwijał moc maksymalną 70 KM. Nowa jednostka odznacza się bardzo niskim poziomem spalania - relatywnie do wielkości auta i osiąganych parametrów: w mieście spali średnio 6,3,litra, zaś na szosie 4,0 – przy 90 km/h i 4,8 – przy 120 km/h. Dodatkową zaletą jednostki jest wydłużony okres między przeglądami, który wynosi teraz dwa lata, lub 50 tys km.
Oczywiście krytycy zauważyć mogą złośliwie, że to nie dzięki zasługom Opla firma Fiat-GM Powertrain konstruuje i wytwarza tak doskonałe silniki. Nawet jeśli uznamy prymat Włochów – wynalazców systemu common-rail, to jednak i Opla docenić trzeba za wkład we współpracę, oraz… umiejętne korzystanie ze zdobyczy innych ku chwale swych coraz bardziej interesujących samochodów.

d1ncu47
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1ncu47
Więcej tematów