Dwa nowe auta dostawcze Renault z napędem elektrycznym
Renault zaprezentowało dwa nowe auta dostawcze z napędem elektrycznym - Kangoo Z.E. oraz Mastera Z.E. Oba pojazdy mają znaleźć zastosowanie w coraz bardziej restrykcyjnych pod względem ekologicznym centrach miast.
Kangoo Z.E. funkcjonuje na rynku od 6 lat. Przez ten czas sprzedano przeszło 25 000 egzemplarzy. Kolejna wersja została wyposażona w nowy typ akumulatora trakcyjnego i silnik o mocy 60 KM. Dzięki tym zmianom zasięg pojazdu wynosi 270 km - o 100 km więcej niż w poprzednim wariancie. Ciekawym rozwiązaniem jest pompa ciepła sprzężona z układem klimatyzacji. Ma ona odpowiadać za duży zasięg przy niskich temperaturach zewnętrznych.
W ofercie będzie tyle samo wersji nadwoziowych i opcji (2 długości: 4,28 i 4,66 m, 2 lub 5 siedzeń, przestrzeń ładunkowa od 3 do 4,6 m sześc.). Francuski dostawczak będzie mógł być dostarczany w różnych rodzajach zabudów, m. in. jako chłodnia, karetka czy pick-up. Dla krajów o zimnym klimacie przewidziano dodatkową, niezależną nagrzewnicę na olej napędowy, która zapewni ciepło bez skracania zasięgu samochodu.
Master Z.E. ma być skierowany głównie do operujących w aglomeracjach miejskich klientów flotowych, zajmujących się dostawami "na ostatnim kilometrze", jak również do urzędów czy samorządów. Za napęd odpowiada silnik elektryczny R75 o mocy 76 KM, stworzony na bazie jednostki z modelu ZOE. Energia jest dostarczana z akumulatora o pojemności 33 kWh. "Zielony" Master może pokonać na jednym ładowaniu dystans do 200 km.
Podobnie jak w przypadku konwencjonalnego odpowiednika, elektryczny furgon będzie oferowany w różnych konfiguracjach, gdzie przestrzeń ładunkowa wynosi od 8 do 22 m sześc., a maksymalna masa przewożonego towaru to 1 000 - 1 400 kg. Mastera wyposażono w redukujące martwe pole lusterka boczne oraz kamerę i radar cofania.
ll/Wirtualna Polska