Trwa ładowanie...
22-04-2009 00:01

Dużo mocy z małego silnika - Seat Leon 1.4 TSI

Dużo mocy z małego silnika - Seat Leon 1.4 TSI
d4jdngl
d4jdngl

Począwszy od 11 lutego br. polska oferta modeli Altea, Altea XL i Leon została rozszerzona o wersję z silnikiem 1.4 TSI o mocy 125 KM, który wypełni lukę między jednostkami benzynowymi 1.6 102 KM i 1.8 TSI 160 KM.

Moc 125 KM oraz niższe zużycie paliwa uzyskano dzięki połączeniu technologii bezpośredniego wtrysku paliwa i superdoładowania - czyli kombinacji turbosprężarki i kompresora . Pojazd z silnikiem 1.4 TSI w cyklu mieszanym powinien zużywać średnio 6,5 litra paliwa na 100 km.

Zredukowanie pojemności skokowej silnika nie tylko wpłynęło na obniżenie zużycia paliwa. Dzięki superdoładowaniu jednostka ma wystarczająco dużo mocy, by sprawnie napędzać Alteę lub Leona.

Zastosowanie podwójnego doładowania pozwoliło także na uzyskanie płaskiej krzywej momentu obrotowego. 200 Nm jest uzyskiwane już przy 1500 obr/min. i utrzymuje się na tym poziomie aż do 4000 obr/min. W efekcie Leon 1.4 TSI rozpędza się do 100 km/h w 9,8 sekundy, osiąga 197 km/h i umożliwia na wyprzedzanie bez redukcji biegów. Do niedawna podobne parametry miały jednostki wolnossące o pojemności 2 litrów.

d4jdngl

W najmniejszym silniki z rodziny TSI inżynierowie zmodyfikowali również konstrukcję turbosprężarki. Jej wymiary zoptymalizowano pod kątem zmniejszenia bezwładności, co wpłynęło na zredukowanie do minimum efektu turbo-dziury.

Ponadto przeprogramowanie elektroniki sterującej spracą jednostki napędowej sprawiło, że doładowanie działa także przy niższych prędkościach obrotowych silnika. Maksymalna prędkość obrotowa turbiny wynosi 220 000 obr/min., a maksymalne ciśnienie doładowania ustawiono aż na 1,8 bara.

Jedną z najbardziej interesujących technicznych nowinek jest intercooler chłodzony cieczą, a nie powietrzem, dzięki czemu można go było łatwiej zmieścić pod maską i zintegrować z kolektorem dolotowym. Zastosowanie wodnego intercoolera poprawiło także sprawność odprowadzania ciepła powstającego po sprężęniu powietrza w układzie superdoładowania.

Nowa jednostka napędowa montowana jest w Altei i Altei XL w wersjach Reference i Stylance oraz w Leonie Reference i Stylance. Podstawowa wersja Leona 1.4 TSI została wyceniona na 65 490 PLN, Alteę będzie można otrzymać za 71 490 PLN, natomiast cennik jej powiększonej siostry otworzy suma 74 490 PLN.

Łukasz Szewczyk

d4jdngl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4jdngl
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj