Już 50 Polaków złożyło zamówienia na najnowszy model Audi – Q7, nie widząc go z bliska i nie znając jego ceny. To się nazywam zaufanie do marki.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9183/audi-q7-1-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Wygląda na to, że w naszym kraju luksusowe samochody rekreacyjno-terenowe (tzw. SUV-y) cieszą się dużą estymą. W zeszłym roku nabywców znalazło 140 Porsche Cayenne. Generalny importer Audi spodziewa się, że uda mu się sprzedać w tym roku 200 sztuk Q7. Jeździliśmy tym autem.
Z pozoru wydawałoby się, że Audi nie ma doświadczenia w konstrukcji SUV-ów, gdyż do tej pory nie wytwarzanego auta w tej klasie. A jednak to krewniak Cayenne i VW Touarega, co raczej wychodzi Audi na zdrowie.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9183/audi-q7-2-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Dzięki zręczności zespołu stylistów pod wodzą Waltera de Silvy wcale nie widać, że Q7 ma aż 5 metrów długości. Co więcej, jadąc tym autem wydaje się, że jest on wyjątkowo zręczny i dynamiczny. To zasługa potężnych silników. Na razie Q7 oferowany jest z silnikiem benzynowym z bezpośrednim wtryskiem (FSI) V8 o pojemności 4,2 l i mocy 350 KM lub wysokoprężnym V6 – 3 l/233 KM. Q7 napędzany dieslem rozpędza się do 100 km/h w ciągu 9,1 s. Oba silniki współpracują z automatyczną przekładnią 6-stopniową, która biegi zmienia lekko i bez szarpnięć.
WIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERIIWIĘCEJ ZDJĘĆ W GALERII
Audi oferowany jest w wersji 5- lub 7-osobowej (2+3+2). W dodatkowym, trzecim rzędzie mieszczą się jednak dwie mniejsze osoby. Ostatnie fotele można bez trudu schować w podłodze, a siedzenia środkowego rzędu można przesuwać wzdłuż nadwozia. Wnętrze pojazdu jest przestronne, jednak dostęp do trzeciego rzędu siedzeń jest utrudniony – podobno dzieciom to nie przeszkadza. Bagażnik w wersji 7-osobowej ma objętość 330 l, a w wersji 5-osobowej – 775 l.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9183/audi-q7-3-b.jpeg',500,332) ) |
| --- | Audi ma stały napęd na wszystkie koła typu Quattro z międzyosiowym mechanizmem różnicowym Torsen, który rozdziela napęd na przednią i tylną oś w stosunku 40:60. Nie ma przekładni redukcyjnej i blokad mechanizmów różnicowych. Podczas jazdy w terenie rozbudowany układ ESP czuwa, by koła się nie ślizgały i w razie potrzeby są one hamowane. Również podczas zjazdów czasami włącza się układ hamulcowy. Tego rodzaju rozwiązania mają także SUV-y innych firm. np. BMW. Za dopłatą otrzymać można pneumatyczny układ zawieszenia, ze zmiennym prześwitem (165 – 240 mm). W podstawowej wersji przy przedniej i tylnej osi jest mechaniczne zawieszenie wielowahaczowe. Dzięki napędowi na obie osie pojazd bezbłędnie porusza się po utwardzonych drogach. Własności jezdne Q7 są bardzo dobre. Najbardziej podobał się nam system radarowy ostrzegający o zbliżających się z tyłu pojazdach. Podczas cofania bardzo pomaga obraz z kamery umieszczonej w tylnym zderzaku. Jazda po bezdrożach wymaga pewnej uwagi, ale trudno oczekiwać od
SUV-a nadzwyczajnych zdolności terenowych. W średnio trudnym i ośnieżonym terenie jechał bez problemów.
Wybrane dane techniczne:
| Typ silnika | V8 benzynowy | V6 wysokoprężny |
| --- | --- | --- |
| Pojemność skokowa (cm3) | 4163 | 2967 |
| Moc (KM) | 350 | 233 |
| Przyspieszenie 0- 100 km/h (s) | 7,4 | 9,1 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 244 | 210 |
| Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km) | 10,2/19,5 | 8,3/14,6 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 509 x 198 x 174 | |
| Pojemność bagażnika (l) | 775* | |
| Cena (zł) | 307 685 | 239 985 | * przy 5 miejscach
Autor: Ryszard Polit