Dunlop prezentuje wyścigową oponę przyszłości
Dunlop zaprezentował nową oponę Sport BluResponse, która będzie używana przez GreenGT H2 - pierwsze auto wyścigowe zasilane ogniwami wodorowymi, startujące w Le Mans.
Podczas projektowania Sport BluResponse położono szczególny nacisk na obniżenie oporu toczenia poprzez zastosowanie mieszanek wytwarzających mniej ciepła oraz optymalizację kształtów karkasu. - W przypadku takich pojazdów jak GreenGT H2, musimy uwzględniać masę pojazdu, odmienną charakterystykę silnika oraz poprawę w zakresie efektywności paliwowej. Zmiana masy pojazdu oznacza zwiększenie sił przenoszonych przez opony, natomiast odmienna charakterystyka momentu obrotowego wymaga zwiększenia sztywności wzdłużnej opony. Efektywność paliwowa musi zostać zoptymalizowana za sprawą mniejszego oporu toczenia projektowanych przez nas opon - powiedział Sebastien Montet z Dunlop Motorsport.
Prezentacji towarzyszy rozpoczęcie programu rozwoju opon do wyścigowych aut nowej generacji, zasilanych energią elektryczną i wodorem. W przyszłości pojazdy takie będą się opierać w dużym stopniu na technice kierowania momentem obrotowym, co również ma istotny wpływ na projektowanie opon.
- Kierowanie pojazdem na zakrętach poprzez odpowiednią kontrolę momentu obrotowego postrzegane jest jako przełom zarówno na drodze, jak i torze wyścigowym. Korzyści wynikających z tej technologii nie można jednak osiągnąć bez wykorzystania odpowiednich opon. Mechaniczne dyferencjały nierównomiernie rozkładają moment obrotowy na lewe i prawe koło. Technika kierowania momentem obrotowym pozwala mechanizmowi różnicowemu odpowiednio rozkładać moment na poszczególne koła, co optymalizuje przyspieszenie boczne. Zawieszenie może wówczas pełnić rolę mechanizmu kontrolującego reakcję pojazdu, a układ różnicowy zapewnia stabilność - dodał Montet.
- Skład mieszanki bieżnika wpływa na takie aspekty, jak optymalizacja zachowania samochodu na różnych nawierzchniach i w zakrętach, równomierność zużycia, kontrolowanie temperatury opony oraz opór toczenia. Aby uzyskać najlepsze rezultaty, mieszanki bieżnika należy optymalizować mając na uwadze konkretny tor. Dunlop opracował proces charakteryzacji toru
, który wykorzystuje czas przejazdu symulowanych okrążeń do oszacowania pracy wykonywanej przez poszczególne opony. Na tej podstawie opracowuje podstawowe parametry mieszanki dla każdego toru. Zastosowanie różnych map rozkładu momentu obrotowego dla danego pojazdu może pomóc w doborze opon i składu ich mieszanki pod kątem poszczególnych torów - zakończył przedstawiciel Dunlopa.
Źródło: Dunlop
ll/moto.wp.pl