Druga generacja opon bez powietrza
Podczas targów motoryzacyjnych w Tokio firma Bridgestone zaprezentowała drugą generację koncepcyjnych opon niepneumatycznych "Air Free".
Dzięki specjalnej strukturze szprych we wnętrzu opony, które przenoszą ciężar pojazdu, nie trzeba okresowo dopompowywać kół. Wyeliminowano również problem przebicia ogumienia. Szprychy te wykonano z żywicy termoplastycznej, która wraz z gumą bieżnika może być poddana recyklingowi.
Około 90 proc. energii traconej w wyniku oporu toczenia pochodzi z powtarzających się zmian kształtu opony podczas jazdy. W "Air Free" udało się znacząco obniżyć utratę energii poprzez zastosowanie unowocześnionych technologii materiałowych i uproszczenia samej budowy opon. W rezultacie, opony koncepcyjne "Air Free" osiągnęły ten sam niski poziom oporu toczenia jak pneumatyczne, paliwooszczędne opony.
Inżynierowie marki nadal pracują nad strukturą szprych, wykorzystując podczas projektowania żywicę oraz symulację metodą elementów skończonych. Druga generacja "Air Free" zapewnia, dzięki zwiększonej nośności i lepszej trakcji, większą wszechstronność w porównaniu do opon pierwszej generacji. Możliwe stało się także podróżowanie z większą prędkością w pojazdach ultralekkich (max. 60 km/h).
Przedstawiciele Bridgestone podkreślają, że modyfikacje wprowadzone w prototypowym ogumieniu zbliżają firmę o jeden krok do wprowadzenia na ogólnodostępny rynek opon niewymagających powietrza.
Źródło: Bridgestone
ll/moto.wp.pl