Trwa ładowanie...
10-07-2002 15:18

Druga edycja Laguny czy dwie nowe Laguny? - wrzesień 2000

Druga edycja Laguny czy dwie nowe Laguny? - wrzesień 2000
d28szw9
d28szw9

Druga edycja Laguny czy dwie nowe Laguny?, wrzesień 2000, Magda Kieliszek

Już niebawem na naszych ulicach zobaczymy nową wersję Renault Laguny. Firma mierzy wysoko, chce dzięki autu zdobyć pozycję jednego z trzech najbardziej znaczących producentów samochodów klasy wyższej średniej. Prace nad projektem samochodu w Ośrodku Badawczo-Projektowym Renault w Guyancourt trwały 42 miesiące. Opracowanie następczyni Laguny zajęło projektantom ponad 5 milionów godzin, a ogólny koszt projektu wyniósł 6 miliardów franków, co daje ponad 30% oszczędności w stosunku do poprzedniej generacji tego samochodu. Od początku firma zamierzała stworzyć dwa modele: hatchback i kombi o odmiennej filozofii pod względem designu oraz rozwiązań technologicznych. Nowe Laguny są nieco dłuższe od poprzedniczek, mierzą 4,58 m - wersja hatchback i 4,70 - wersja kombi, są więc dłuższe o 7 i 8 mm. Samochody mają szerokość równą 1,7 m i wysokość - 1,4 m.

Bezpieczeństwo czynne

Renault od dawna stara się zapewnić jak poziom bezpieczeństwa swoich pojazdów. Przy projektowaniu nowej Laguny jej konstruktorzy położyli nacisk na zwiększenie bezpieczeństwa czynnego. Samochód wyposażono w elektroniczne systemy, których zadaniem jest pomóc kierowcy w trudnych sytuacjach na drodze. W samochodzie tej klasy nie mogło zabraknąć ABS-u, wyposażonego w system zapobiegający poślizgowi ASR. Auto posiada także układ wspomagania w razie nagłego hamowania oraz system kontroli ciśnienia w oponach. We wszystkich wersjach silnikowych Laguny II zastosowano system ESP, pomagający kierowcy w zachowaniu kontroli nad autem w przypadku utraty przyczepności w skutek gwałtownego manewru. Uzupełnieniem systemu ESP jest funkcja ASR, zapobiegająca poślizgowi kół w fazie ruszania i maksymalnego przyspieszania w warunkach słabej przyczepności.

Nowa Laguna wyposażona jest także w cztery hamulce tarczowe, w tym dwa wentylowane z przodu. W stosunku do poprzedniej wersji samochodu parametry układu hamulcowego zostały znacznie zwiększone. Obecnie średnica tarcz hamulców przednich i tylnych wynosi odpowiednio 308 i 274 mm.

d28szw9

Bezpieczeństwo bierne

Laguna II jest pierwszym samochodem Renault, w którym zastosowano stal o bardzo wysokim współczynniku sprężystości, zapewniającą 2,5-krotnie wyższą sztywność niż tradycyjna stal. Na wypadek zderzenia bocznego wzmocniono środkowy słupek przez dodanie trzech warstw blachy. Łączna grubość słupka wynosi 4,3 mm. Również drzwi otrzymały wzmocnienia z tłoczonej blachy.Nowe auto francuski koncern zaopatrzył w system zabezpieczeń obejmujący nowe poduszki powietrzne o regulowanym ciśnieniu, samoczynnie przystosowujący się pas bezpieczeństwa z ogranicznikiem napięcia i dwoma napinaczami. Pasażerów z tyłu chronią trzypunktowe pasy bezpieczeństwa i chowane zagłówki. Dla najmłodszych Renault zainstalowało w Lagunie II system znormalizowanego mocowania fotelików dla dzieci Isofix. Punkty mocujące Isofix znajdują się na bocznych miejscach z tyłu i pozwalają na sztywne, bezpieczniejsze zamocowanie dziecięcych fotelików spełniających tę normę. Aby zapewnić bezpieczeństwo użytkowników podczas zderzenia bocznego Laguna II
dysponuje bocznymi poduszkami powietrznymi chroniącymi głowę i klatkę piersiową, umieszczonymi w oparciu przednich siedzeń oraz w osłonie tylnego słupka. Nowa Laguna zaopatrzona jest także w kurtynową poduszkę powietrzną, chroniąca głowę, umieszczoną w górnym obramowaniu szyby.

Auto bez kluczyka

Aby otworzyć i uruchomić nową Lagunę nie potrzeba już kluczyka. Zamiast niego Renault wraz z Valeo wymyśliło specjalną kartę. Urządzenie przypominające kartę kredytową działa w oparciu o technologię wykorzystującą promieniowanie podczerwone. Pozwala przez naciśniecie na zwykły przycisk, na zamknięcie i otwarcie drzwi, klapy bagażnika i klapki wlewu paliwa podobnie jak tradycyjny kluczyk ze zdalnym sterowaniem.

A teraz szok. Ten samochód nie ma też stacyjki. Aby uruchomić silnik należy włożyć kratę do czytnika umieszczonego w konsoli centralnej i nacisnąć przycisk "start/stop". Moduł centralny może obsługiwać do czterech kart umożliwiających indywidualną regulację. Na karcie można zapamiętać szereg informacji: numer identyfikacyjny pojazdu, oraz rejestracyjny samochodu. Karta zapamiętuje też takie informacje jak: poziom paliwa, oleju, przebieg, ciśnienie w oponach oraz inne dane.

Wnętrze

Koncern Renault postanowił stworzyć samochód jasny i przestronny. Chce zerwać z ponurymi, ciemnymi, wnętrzami. Dodatkowo producent zapewnia, że w środku Laguny swobodnie mogą się czuć nawet najwyżsi. Odległość między tylnymi a przednimi siedzeniami na wysokości kolan wynosi 214 mm, co podobno stanowi rekord w tym segmencie. Samochód ma nowe siedzenia. Oparcia są wyższe o 12 mm, co zapewnia lepszy komfort górnej części ciała i lepsze oparcie.

d28szw9

Jak na producenta aut praktycznych przystało Renault umieścił w Lagunie II liczne schowki. Znajdują się w niej kieszenie w drzwiach, schowek w desce rozdzielczej, pod kierownicą, pod centralnym podłokietnikiem z przodu i z tyłu oraz pod przednimi siedzeniami. Bagażnik nowego auta ma 430 l pojemności, a wersji kombi od 475 do 1500 l.

Silniki

Nową Lagunę można kupić z jednym z trzech silników benzynowych: 1,6 16V, 1,8 16V i 3,0 V6 24V rozwijających moc odpowiednio 110, 120 i 210 KM. Niedługo pojawi się także silnik 2,0 16V IDE z bezpośrednim wtryskiem benzyny, o mocy 140 KM, osiągający poziom zanieczyszczeń wymagany przez normę Euro 4 (Euro 2005).

Gama silników wysokoprężnych będzie początkowo obejmowała dwie jednostki o pojemności 1,9 dCi ze wspólna listwą wtrysku "Common Rail". Oprócz wersji podstawowej silnika, rozwijającej moc 105 KM, pojawi się odmiana silnika 1,9 dCi o mocy 120 KM z turbospężarką o zmiennej geometrii łopat.

d28szw9

W 2001 roku ma pojawić się dodatkowo silnik 2,2 dCi, który uzupełni ofertę silników wyokoprężnych. Jednostka ta opracowana jest na bazie silnika montowanego obecnie w modelu Espace, lecz jego moc zostanie zwiększona do 135 KM, a moment będzie osiągał wartość 320 Nm przy 1750 obr/min.

|

|

|
| --- | --- |
|

|

|
|

|

|
|

|

|
|

|

|
|

|

|
|

|

|
|

|

|
|

|

|

d28szw9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d28szw9
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj