Trwa ładowanie...
9 września 2013, 12:35

Drogowe bariery ochronne ratują życie

Drogowe bariery ochronne ratują życieŹródło: GDDKiA
d2k024z
d2k024z

*Bariery ochronne stawia się przy drogach nie dla ozdoby. To istotne urządzenie bezpieczeństwa, któremu poświęca się coraz więcej uwagi. Zwłaszcza po pamiętnym wypadku Roberta Kubicy w 2011 r., który podczas rajdu we Włoszech uderzył w barierę, a ta wbiła się w jego auto. *

Aby bariery spełniały swoją funkcję ochronną, muszą być wykonane zgodnie ze sztuką i spełniać wymogi określone europejską normą EN 1317. Wbrew pozorom bezpieczna bariera nie powinna być zbyt sztywna ani całkiem niepodatna na odkształcenia. Wręcz przeciwnie - powinna się dać odkształcić i przemieścić i nakierować auto na pierwotny tor ruchu. Głównym elementem bariery jest prowadnica, która podczas zderzenia prowadzi samochód. Jeśli jest dobrej jakości i prawidłowo zamocowana, nie powinna pęknąć.

Po pierwsze - bezpieczeństwo

Stosując się do potrzeb projektantów i wymogów normy europejskiej, GDDKiA przygotowała projekt wytycznych w sprawie stosowania barier ochronnych na drogach krajowych. Po konsultacjach z producentami, 23 kwietnia 2010 r. Dyrektor Generalny Lech Witecki podpisał w tej sprawie zarządzenie. Jego celem jest ujednolicenie zasad stosowania drogowych barier ochronnych na drogach krajowych w celu zapewnienia bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach oraz w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Wytyczne są stosowane do dróg krajowych oraz innych, których budowa lub przebudowa jest realizowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Dokument ten określa metody sprawdzania konieczności zastosowania barier ochronnych w zależności od miejsc zagrożeń i od parametrów ruchu drogowego oraz określa wartości parametrów funkcjonalnych barier i ich usytuowania na drodze.

d2k024z

Zakres wytycznych obejmuje:
• zabezpieczenie miejsc zagrożeń przy budowie, przebudowie dróg krajowych oraz odcinków dróg, które nie są drogami krajowymi, ale których budowa lub przebudowa są realizowane przez GDDKiA;
• zabezpieczenie nowych miejsc obszarów zagrożeń i przeszkód, które powstały na drogach po wejściu w życie wytycznych;
• odnowy barier ochronnych, które z powodu użytkowania utraciły swoje cechy funkcjonalne (naprawa barier ochronnych z powodu uszkodzeń spowodowanych uderzeniem w nie pojazdów nie stanowi odnowy w rozumieniu niniejszych wytycznych);
• zabezpieczenie miejsc szczególnie niebezpiecznych na drogach istniejących, w tym miejsc i odcinków koncentracji wypadków na drogach istniejących.

Testy na poligonie

Wspomniana norma europejska stawia wysokie wymagania producentom barier, które najpierw trzeba poddać odpowiedniemu testowaniu. W Polsce takie testy odbywają się na specjalnym poligonie w Inowrocławiu pod okiem specjalistów z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz Instytutu Badawczego Ochronnych Systemów. Zgodnie z normą PN-EN 1317 bariery ochronne w zależności od ich poziomu powstrzymywania muszą wytrzymać uderzenia samochodów o różnych masach od 900 kg do 38 000 kg poruszających się z prędkością od 65 km/h do 110 km/godz. Uderzających w barierę pod kątem 8 do 20 stopni. Każdego roku na poligonie wykonuje się po kilkadziesiąt testów, poddając badaniom zderzeniowym kilkadziesiąt pojazdów. Bariery ochronne w czasie zderzeń odkształcają się. Im bardziej, tym lepiej dla bezpieczeństwa osób poruszających się pojazdem. Oczywiście, wytrzymałość takiej konstrukcji też ma swoje granice.

Złoty medal za wynalazek

W ostatnim czasie projektanci z Instytutu Badawczego Dróg i Mostów skonstruowali aktywną inteligentną barierę drogową i mostową, która zyskała uznanie również poza granicami kraju. Jesienią 2012 r. na międzynarodowych targach INNOVA w Brukseli wynalazek polskich inżynierów zdobył zloty medal z wyróżnieniem. Inteligentna bariera wyposażona jest w układy elektroniczne i w przeciwieństwie do stosowanych aktualnie ochronnych systemów pasywnych, w sposób inteligentny dostosowuje swój poziom powstrzymywania do pojazdów o rożnej masie. System wykrywania siły uderzenia sprawia, że bariera skutecznie powstrzyma zarówno autobus o masie 13 t, jadący z prędkością 70 km/h, jak i auto o masie 900 kg, poruszające się z prędkością 100 km/h. Badacze ustalili, że taka konstrukcja jest o 20-30 proc. bardziej bezpieczna dla lekkich samochodów, niż bariera tradycyjna. Testy wykazały, że w przypadku uderzenia pojazdu w taka barierę pozostaje on uszkodzony w mniejszym stopniu i występują mniejsze obrażenia u pasażerów czy
kierowcy.

d2k024z
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2k024z
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj