Drogowcy nie zdążą przed Euro 2012
Za rok w Polsce zagości jedna z największych imprez sportowych na świecie, a wraz z nią ogromna fala kibiców z zagranicy. Najwyższa Izba Kontroli nie pozostawia złudzeń – nie zdążymy z budową dróg. Zdanie inspektorów potwierdza przykład chińskiego wykonawcy odcinka autostrady A2.
Wielu ekspertów od dawna ostrzegało: rządowy plan budowy dróg na Euro 2012 jest tak napięty, że każda niedogodna okoliczność może opóźnić jego realizację. Przygotowany przez NIK raport stanu przygotowania Polski do Euro 2012 to potwierdza. Największe zaniedbania w inwestycjach przed piłkarskim świętem występują właśnie w dziedzinie modernizacji infrastruktury drogowej. W stosunku do kontroli NIK sprzed roku, dziś wiadomo, że przed mistrzostwami nie uda się oddać do użytku następnych 14 odcinków dróg o łącznej długości 403,9 km.
Chodzi m.in. o siedem odcinków autostrad o łącznej długości 318,9 km (pięć na autostradzie A1 i dwa na autostradzie A4). Na czas nie powstanie również siedem odcinków dróg ekspresowych o łącznej długości 85 km. Opóźnienia dotyczą jednego odcinka na drodze ekspresowej S2, dwóch odcinków na drodze ekspresowej S8/S7, jednego odcinka na zachodniej obwodnicy Poznania w ciągu S11 i S5 oraz trzech odcinków na drodze ekspresowej S5.
Do czasu rozpoczęcia EURO 2012 nie zostaną także oddane do użytkowania trzy odcinki na autostradzie A18 oraz sześć odcinków na drodze ekspresowej S5. Ponadto termin oddania do użytku zagrożony jest w przypadku dwóch odcinków na autostradzie A2 o łącznej długości 50 km. Z uwagi na brak możliwości ukończenia przed EURO 2012 budowy dróg ekspresowych S8 i S5, kluczowych dla połączeń między Warszawą i Wrocławiem oraz Gdańskiem i Poznaniem, konieczne może być wdrożenie przygotowanego przez PKP programu rewitalizacji połączeń kolejowych między miastami-gospodarzami.
Kibice mogą mieć kłopoty z przemieszczaniem się również w obrębie samych miast-gospodarzy. We wszystkich czterech aglomeracjach NIK stwierdziła opóźnienia, przesunięcia harmonogramów oraz ograniczenia w inwestycjach realizowanych w transporcie miejskim. Np. w Gdańsku spośród sześciu przedsięwzięć komunikacyjnych realizowanych przez GIK Sp. z o.o., tylko dwa zostaną ukończone na czas, natomiast cztery spółka odda do użytku już po mistrzostwach - w tym kluczowe połączenie Portu Lotniczego z Portem Morskim Gdańsk oraz wdrożenie Zintegrowanego Systemu Zarządzania Ruchem TRISTAR.
Czy kolej będzie dobrą alternatywą wobec niezrealizowanych dróg? Niestety, nie. Kibiców, którzy zechcą korzystać z połączeń kolejowych również czekają trudności. PKP nie zapewniła środków finansowych na modernizację stacji Warszawa Wschodnia i części zachodniej stacji Poznań Główny na linii E20. Opóźnienie wystąpi też w budowie dworców kolejowych Poznań Główny i Warszawa Zachodnia oraz przebudowie dworców Warszawa Wschodnia i Warszawa Stadion.
Na stacji Warszawa Zachodnia do końca 2010 r. nie rozpoczęto prac rozbiórkowych i remontowych. Tymczasem jej lokalizacja jest znacząca dla obsługi ruchu pasażerskiego w węźle warszawskim - to początkowa i końcowa stacja dla pociągów na kierunku wschodnim i północnym, a także miejsce przesiadek z transportu autobusowego, zarówno międzynarodowego, jak i krajowego.
Źródło: NIK
tb/