Drogi będą powstawać terminowo?
Projekt noweli ustawy o zasadach przygotowania inwestycji drogowych w najbliższych tygodniach trafi do Komitetu Stałego Rady Ministrów - powiedział PAP wiceszef MIR Zbigniew Rynasiewicz. Nowela ma pomóc inwestorom w terminowym wykonywaniu projektów drogowych.
Projekt noweli ustawy o zasadach przygotowania inwestycji w zakresie dróg publicznych zakłada, że decyzje środowiskowe dla inwestycji drogowych będą ważne osiem lat, a nie jak teraz maksymalnie sześć. Rynasiewicz wyjaśnił, że regulacja ma ułatwić inwestorom terminową realizację projektów drogowych, współfinansowanych z pieniędzy unijnych na lata 2014-2020. Proponowane zmiany - jak dodał - przyczynią się też do gospodarnego wydawania pieniędzy publicznych.
Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju zakłada, że na wszystkie drogi w Polsce do 2020 r. powinno trafić ok. 15 mld euro z funduszy UE, w tym ok. 11 mld euro na drogi krajowe, głównie autostrady i drogi ekspresowe. Projekt umożliwi też zmianę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej bez konieczności zmiany decyzji środowiskowej. - Do tej pory przy zmianie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej niezbędna była zmiana decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, nawet gdy nie dotyczyło to kwestii środowiskowych. To komplikowało całe postępowanie administracyjne, a potem sposób wykonywania inwestycji - ocenił wiceminister.
Obecne przepisy - jak wskazał - budziły niekiedy wątpliwości i powodowały trudności w ustaleniu jednolitej linii orzecznictwa w postępowaniach administracyjnych dotyczących przedsięwzięć drogowych. - Przyszła nowela wyeliminuje najczęściej sygnalizowane wątpliwości, które utrudniały stosowanie dotychczasowej ustawy zarówno przez inwestorów, jak również przez organy administracji - dodał. Zapowiedział, że projekt powinien trafić do Sejmu do końca pierwszego kwartału 2015 r.
Zdaniem Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa (OIGD) rozwiązania idą w dobrym kierunku. Szczególnie dotyczy to wydłużenia ważności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji drogowych do ośmiu lat. Obecnie okres ten wynosi cztery lata z możliwością wydłużenia go do sześciu lat. Według OIGD jest to ważne przede wszystkim dla projektów dotyczących budowy dróg ekspresowych, które miały być realizowane w 2009 czy 2010 roku. Niestety z powodu kryzysu nie zostały one uwzględnione w planach Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Teraz te odcinki będą mogły być realizowane i współfinansowane z nowego budżetu unijnego, a wydane wcześniej dla nich decyzje środowiskowe będą nadal ważne. Dzięki temu proces inwestycyjny na tych drogach nie będzie opóźniony - uważa OIGD.
ll/tb/tb, moto.wp.pl