Droga droga na południe
Kilometr przejechany samochodem osobowym przez autostradę A1 między Strykowem a Pyrzowicami na Śląsku ma kosztować 20 groszy, kierowcy samochodów ciężarowych zapłacą 46 groszy. Umowę podpisano w czwartek, o czym "Polska Dziennik Łódzki" poinformował jako pierwszy.
Drogę wybuduje konsorcjum Autostrada Południe SA, która wyda na to 7,5 mld zł (blisko 42 mln zł za km), a w zamian przez następne 35 lat będzie mogła czerpać korzyści z opłat za przejazdy.
Autostrada Południe SA zaprojektuje cały 180-kilometrowy odcinek. Na razie nikt nie chce opowiadać o szczegółach przedsięwzięcia. Wiadomo jednak, że roboty rozpoczną się latem, a powinny zakończyć się w 2012 roku. Jak ustaliliśmy, wiadomo już także, że w Łódzkiem powstanie aż dziesięć węzłów ze zjazdami na drogi krajowe, wojewódzkie i ekspresową. Zostaną one ustawione w Strykowie oraz Brzezinach, Andrespolu, Romanowie, Wrocławiu, Tuszynie, Piotrkowie Trybunalskim, Bełchatowie, Kamieńsku i Radomsku.
Zapadła już decyzja, że system poboru opłat ma być systemem zamkniętym. Znaczy to, że bramka poboru opłat zostanie ustawiona przy każdym węźle, a także przy wjeździe i wyjeździe z autostrady - mówi Artur Mrugasiewicz z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Co z tymi kierowcami, którzy nie będą chcieli korzystać z płatnej autostrady? Mrugasiewicz twierdzi, że dla nich alternatywną trasą jest droga krajowa nr 91, która łączy podpiotrkowski Głuchów z Częstochową i biegnie równolegle do A1. A to oznacza, że ta niezbyt szeroka droga może się zapełnić ciężarówkami, których kierowcy nie są chętni do podróżowania drogimi autostradami i wolą właśnie alternatywne trasy.
Nieoficjalnie wiadomo, że autostrada ma mieć co najmniej 70 m szerokości dwie jezdnie po dwa pasy, a pośrodku rezerwę na dobudowanie dwóch kolejnych pasów. Budowa autostrady na odcinkach Stryków - Tuszyn i Tuszyn - Częstochowa ma się zakończyć do końca maja 2012 r. Na całej długości nowego odcinka powstanie 21 miejsc obsługi podróżnych.
Marcin Darda
POLSKA Dziennik Łódzki