Trwa ładowanie...
16-03-2016 19:26

Driftujemy Focusem RS. I sprawdzamy go na torze

d41ou07
d41ou07

Ford Focus RS to technologiczny popis firmy. Samochód ma napęd na cztery koła Performance All Wheel Drive oraz 2,3-litrowy silnik EcoBoost o mocy 350 KM. Do tego mnóstwo gadżetów zainstalowanych po to, aby kierowcy było przyjemniej.

System napędu na cztery koła oparto na dwóch elektronicznie sterowanych zestawach sprzęgłowych znajdujących się po obu stronach tylnego mechanizmu różnicowego. Zarządzają one nie tylko rozdziałem momentu obrotowego na przednią i tylną oś, ale także pomiędzy prawe i lewe koło tylnej osi - zależnie od sytuacji na drodze.

Do tylnej osi może być dostarczone maksymalnie 70 proc. momentu obrotowego, z czego do 100 proc. może otrzymać oddzielnie każde z tych kół. Podczas pokonywania zakrętu tylny mechanizm różnicowy przekierowuje siłę napędową do koła zewnętrznego, opierając się na takich danych jak kąt skrętu kierownicy, przyspieszenie boczne, odchodzenie z obranej przez kierowcę trajektorii i prędkość.

Wśród innych, szczególnych cech układu jezdnego należy wymienić sportowe zawieszenie z twardszymi sprężynami (o 33 proc. z przodu i o 38 proc. z tyłu) i stabilizatorami przechyłu. Amortyzatory posiadają dwa przełączane tryby pracy, a układ kierowniczy wyposażono w elektryczne wspomaganie i krótsze drążki. Usztywnieniu poddano także tylną ramę pomocniczą oraz tylną strukturę nadwozia.

d41ou07

Prowadzący ma do wyboru cztery tryby jazdy - dwa drogowe (Normal i Sport)
oraz dwa torowe (Track i Drift Mode). Wybór trybu wiąże się ze zmianą ustawień systemu napędu AWD, ustawień amortyzatorów, ESP, wspomagania układu kierowniczego, sterowania pracą silnika oraz przepustnicy układu wydechowego. Ciekawym rozwiązaniem jest funkcja Launch Control, która poprzez zmianę konfiguracji podwozia i układu napędowego pozwala osiągnąć najlepsze możliwe w danych warunkach przyspieszenia. Za skuteczne hamowanie odpowiadają z kolei hamulce z 350-milimetrowymi tarczami przednimi i czterotłoczkowe zaciski Brembo.

Pod maską znajduje się nowy silnik EcoBoost 2,3, który wykonano w całości z aluminium. Moc 350 KM jest w dużej mierze zasługą turbosprężarki twin-scroll. Maksymalny moment obrotowy wynosi 440 Nm i jest dostępny w zakresie 2 000 - 4 500 obr./min. z podbiciem do 470 Nm na czas do 15 sekund w trakcie bardzo intensywnego przyspieszania. Z jednostką napędową współpracuje 6-biegowa skrzynia manualna. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 4,7 s, prędkość maksymalna to 266 km/h, a średnie zużycie paliwa - 7,7 l/100 km. Jeśli chodzi o stylizację Focus RS wyposażony jest w zmodyfikowany pas przedni z trapezoidalnym grillem i głębokim przednim splitterem. Szeroka sylwetka jest podkreślona przez boczne fartuchy i wloty powietrza. Tylny pas został zdominowany przez duży dyfuzor, z którym zintegrowano dwie końcówki układu wydechowego i lampę przeciwmgielną. Całość uzupełnia spoiler dachowy z logiem RS.

Wnętrze posiada przeprojektowany kokpit z prostszym i bardziej intuicyjnym rozplanowaniem, dotykowy, 8-calowy ekran, system Sync2 ze sterowaniem głosowym, aluminiowe pedały, sportowe zegary, obitą miękką skórą kierownicę oraz kilka niebieskich elementów wykończeniowych.

MAK

d41ou07
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d41ou07
Więcej tematów