Dostawcze trojaczki Citroena, Peugeota i Toyoty
Przyszłoroczny Salon Samochodowy w Genewie będzie miejscem debiutu samochodu dostawczego, który powstał w ramach wspólnego projektu Citroena, Peugeota i Toyoty. Będzie to kolejne takie auto - w 2005 r. w analogicznych okolicznościach powstały modele Citroen C1, Peugeot 107 i Toyota Aygo.
Nowy projekt Toyoty i PSA, w zależności od wersji nadwozia, może być lekkim samochodem dostawczym, pojazdem do przewozu osób lub przestronnym autem rodzinnym. Podobnie jak w przypadku segmentu A, dostawczo-osobowy samochód będzie występować w trzech odmianach, markach i nazwach - Citroen Spacetourer, Peugeot Traveller i Toyota ProAce.
Samochody zadebiutują na Salonie w Genewie w marcu, zaś na rynek trafią trafią w pierwszej połowie 2016 r. Modele są odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie europejskiego rynku lekkich pojazdów użytkowych średnich rozmiarów i mają stawić czoła swojemu głównemu konkurentowi z Niemiec - Volkswagenowi Transporterowi. Bliźniacze auta będą dostępne w wersjach Combi (dla prywatnych użytkowników) oraz Shittle (dla przewozów wahadłowych zawodowych przewoźników). Toyota ProAce będzie oferowana w wariancie furgon i osobowym.
Europejski oddział Toyoty i PSA Peugeot-Citroen podjęły współpracę przy budowie aut dostawczych w 2012 r. W jej ramach został zaprojektowany pierwszy model ProAce, spokrewniony z Peugeotem Expertem i Citroenem Jumpy. Najnowszy samochód to kolejny etap realizacji umowy o współpracy koncernów, obowiązującej do 2020 r. W testach Euro NCAP zdobył on ocenę pięciu gwiazdek i będzie produkowany we francuskim Valenciennes.
Podobnie działają też inne koncerny, czego przykładem mogą być osobowo-dostawcze bliźniaki Citan i Kangoo, wspólne dzieło Mercedesa i Renault, produkowane w jednej fabryce we Francji oraz spokrewniona z nimi Dacia Dokker, technicznie bazująca na modelu Lodgy.
ll