Dolnośląskie/ Związkowcy w Pol-Miedź Trans protestują przeciw podziałowi firmy
Związkowcy z NSZZ "Solidarność" w spółce Pol-Miedź Trans w Lubinie (Dolnośląskie) protestują przeciw podziałowi firmy. Szef związku Adam Januchta poinformował we wtorek PAP, że podjęto uchwałę o pogotowi strajkowym. Zarząd firmy uznał protest za nielegalny.
Całościowym właścicielem spółki jest KGHM Polska Miedź.
"Właściciel naszej spółki dzieli ją na części. Jako załoga bardzo się tego boimy, czy w wyniku takich zmian pracownicy nie stracą zatrudnienia. Dlatego zarząd związku podjął decyzję o ogłoszeniu pogotowania strajkowego" - powiedział PAP Januchta.
Dodał, że forma protestu polega "na wywieszeniu baneru informującego o pogotowiu strajkowym i potrwa do 5 grudnia". "Tego dnia mamy się spotkać z właścicielem spółki i chcemy przedstawić swoje obawy" - dodał przewodniczący.
Rzecznik firmy Marek Danysz powiedział PAP, że zarząd firmy będzie się domagał od związkowców "usunięcia baneru, ponieważ w polskim ustawodawstwie nie ma takiego pojęcia jak pogotowie strajkowe".
"Związki nie są w sporze zbiorowym z zarządem. Nie wyczerpały wszystkich form protestu. Zarząd wielokrotnie spotykał się ze związkowcami i jest gotowy nadal rozmawiać" - dodał Danysz.
Rzecznik poinformował, że spółka poszukuje strategicznego inwestora w najważniejszym dla niej sektorze, jakim jest transport kolejowy. "Istnieje plan, by 49 procent w spółce objęło PKP Cargo, ale KGHM nadal zachowa kontrolę nad firmą" - dodał Danysz.
Jak zaznaczył plan restrukturyzacji Pol-Miedź Transu przewiduje, że firma skupi się na transporcie kolejowym, natomiast ze spółki zostanie wydzielony transport samochodowy i sektor obrotu paliwami.
"Już teraz ponad 60 procent załogi to pracownicy transportu kolejowego. Osoby zatrudnione w transporcie samochodowym i paliwowym po ich wydzieleniu pozostaną pracownikami innych firm należących do KGHM Polska Miedź" - powiedział rzecznik.
Pol-Miedź Trans jest największą firmą transportową KGHM Polska Miedź S.A. Zajmuje się m.in. transportem towarowym i osobowym, załadunkiem koncentratu miedzi, obrotem paliwami, remontami taboru. Zatrudnia ponad tysiąc osób.