Dolnośląskie/ Inwestycje przeciwpowodziowe i drogowe priorytetem
Zakończenie modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego, oddanie do użytku Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu oraz rozpoczęcie prac budowlanych na 118 km drogi ekspresowej S3 z Nowej Soli do Bolkowa - to największe cele inwestycyjne na Dolnym Śląsku w 2015 r.
Modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego (WWW) trwa już od 2012 r. i w sumie ma kosztować ponad 901 mln zł, z czego ponad 518 mln zł to fundusze unijne. Głównym celem modernizacji jest zwiększenie przepustowości Wrocławskiego Węzła Wodnego do takiego poziomu, by mógł on przyjąć falę powodziową o wielkości z 1997 r., czyli około 3100 m sześc. na sekundę.
Prace objęły aż 55 obiektów w dorzeczu Odry i Widawy, m.in. przebudowywane są bulwary Odry w centrum Wrocławia, pogłębiane koryto rzeki, przebudowywane śluzy i kanały, umacniane są dotychczasowe i budowane nowe wały przeciwpowodziowe. W ścisłym centrum miasta przebudowanych jest ponad 37 km starego koryta i kanałów Odry, budowany jest kanał przerzutowy pomiędzy Odrą a Widawą.
Jak poinformował PAP rzecznik Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Piotr Stachura, wszystkie zadania mają się zakończyć w połowie 2015 r. "Realizacja inwestycji w dużej mierze zależy od warunków atmosferycznych i sytuacji hydrologicznej, ale mamy nadzieję, że pogoda będzie nam nadal sprzyjać" - dodał rzecznik.
Projekt Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry to obecnie największa inwestycja hydrotechniczna w Polsce. Obok modernizacji WWW obejmuje też budowę zbiornika retencyjnego Racibórz Dolny, który ma być gotowy w 2017 r. i będzie kosztował 936 mln zł. Zapewni bezpieczeństwo 2,5 mln osób zamieszkałych w trzech województwach: śląskim, opolskim i dolnośląskim. Ma kosztować ponad 2,5 mld zł.
Jak poinformował PAP rzecznik firmy Wrocławskie Inwestycje Marek Szempliński, w maju 2015 r. ma się zakończyć budowa Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Za 243 mln zł inwestycję kończy konsorcjum firm PB Inter-System i Elektromontaż Rzeszów.
Pierwotnie NFM miało być gotowe wiosną 2013 r., ale w październiku 2012 r. poprzedni wykonawca - Mostostal Warszawa - wypowiedział umowę na jego budowę. Firma opuściła plac budowy, zostawiając budynek w stanie otwartym surowym.
W budynku NFM zaplanowano: salę koncertową na ponad 1800 miejsc, trzy sale kameralne oraz pomieszczenia konferencyjno-biurowe. Gmach ma sześć nadziemnych kondygnacji i trzy podziemne, a jego całkowita powierzchnia wynosi ponad 48 tys. mkw.
Ma być to jeden z najnowocześniejszych obiektów koncertowych w Polsce. W budynku swoje siedziby będą miały m.in. Orkiestra i Chór Filharmonii Wrocławskiej, Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum oraz Wrocławska Orkiestra Barokowa. Tu też będą odbywać się największe wrocławskie festiwale, m.in. Wratislavia Cantans, Musica Polonica Nova, Forum Musicum i Jazztopad.
W obiekcie znajdzie się również przestrzeń wystawiennicza, studio nagrań, biblioteka i księgarnia. Forum ma być wyposażone w najnowocześniejsze systemy łączności oraz systemy nagłośnieniowe, które zapewnią najwyższe standardy akustyczne. W budynku powstanie parking podziemny na ok. 700 miejsc.
Wartość całej inwestycji to ok. 350 mln zł, a niemal połowa tej kwoty pochodzi ze środków unijnych.
We wrześniu 2015 r. rozpocznie się budowa siedmiokilometrowej obwodnicy Leśnicy, jednej z dzielnic Wrocławia, przez którą przechodzi trasa wylotowa w kierunku zachodnim. Za 131 mln zł wybuduje ją firma Skanska.
To jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji drogowych w stolicy Dolnego Śląska. Inwestycja przez długi czas nie mogła się rozpocząć ze względu na protesty części mieszkańców i ekologów, co wydłużyło procedurę wydania decyzji środowiskowej dla tego przedsięwzięcia. Droga ma częściowo przebiegać przez obszar objęty programem Natura 2000 "Łęgi Bystrzycy".
W 2015 r. zaplanowano również rozpoczęcie przebudowy Stadionu Olimpijskiego. Za 124 mln zł wykona to firma PB Inter-System. Stadion ma być główną areną World Games w 2017 r.
Jak poinformowała PAP rzeczniczka wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Joanna Borkowska, w 2015 r. mają się rozpocząć prace budowlane na 118 km dolnośląskiego odcinka drogi ekspresowej S3.
"W 2015 r. planujemy mieć podpisane wszystkie umowy na zaprojektowanie i wybudowanie siedmiu odcinków S3 od Nowej Soli do Bolkowa. W związku z tym możliwe będzie rozpoczęcie prac budowlanych" - dodała Borkowska.
Cała inwestycja ma kosztować ponad 3 mld zł. Dolnośląski odcinek S3 połączy Nową Sól (Lubuskie) z Bolkowem (Dolnośląskie) i liczy w sumie 121 km.
Trasa S3 łączy wybrzeże Polski z paneuropejskimi korytarzami transportowymi. Prowadzi od zespołu portów morskich Świnoujście-Szczecin, wzdłuż zachodniej granicy kraju, przez ośrodki miejskie Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry, Zagłębie Miedziowe (Głogów, Lubin, Polkowice, Legnica) do południowej granicy z Czechami.
Rzecznik dodała, że w 2015 r. będą trwały prace budowlane na trzech dolnośląskich odcinkach drogi ekspresowej S5 od Korzeńska do Wrocławia.
Trasa S5 od granicy województwa dolnośląskiego w Korzeńsku do Wrocławia będzie składała się z dwóch jezdni, z których każda będzie miała dwa pasy ruchu. Łącznie dolnośląski odcinek tej trasy będzie miał 50 km i jego budowa będzie kosztować ok. 1,5 mld zł.