Trwa ładowanie...
d4hvkyc
d4hvkyc

Dolnośląskie/ Inwestycje przeciwpowodziowe i drogowe priorytetem

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
d4hvkyc

Zakończenie modernizacji Wrocławskiego Węzła Wodnego, oddanie do użytku Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu oraz rozpoczęcie prac budowlanych na 118 km drogi ekspresowej S3 z Nowej Soli do Bolkowa - to największe cele inwestycyjne na Dolnym Śląsku w 2015 r.

Modernizacja Wrocławskiego Węzła Wodnego (WWW) trwa już od 2012 r. i w sumie ma kosztować ponad 901 mln zł, z czego ponad 518 mln zł to fundusze unijne. Głównym celem modernizacji jest zwiększenie przepustowości Wrocławskiego Węzła Wodnego do takiego poziomu, by mógł on przyjąć falę powodziową o wielkości z 1997 r., czyli około 3100 m sześc. na sekundę.

Prace objęły aż 55 obiektów w dorzeczu Odry i Widawy, m.in. przebudowywane są bulwary Odry w centrum Wrocławia, pogłębiane koryto rzeki, przebudowywane śluzy i kanały, umacniane są dotychczasowe i budowane nowe wały przeciwpowodziowe. W ścisłym centrum miasta przebudowanych jest ponad 37 km starego koryta i kanałów Odry, budowany jest kanał przerzutowy pomiędzy Odrą a Widawą.

d4hvkyc

Jak poinformował PAP rzecznik Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej we Wrocławiu Piotr Stachura, wszystkie zadania mają się zakończyć w połowie 2015 r. "Realizacja inwestycji w dużej mierze zależy od warunków atmosferycznych i sytuacji hydrologicznej, ale mamy nadzieję, że pogoda będzie nam nadal sprzyjać" - dodał rzecznik.

Projekt Ochrony Przeciwpowodziowej Dorzecza Odry to obecnie największa inwestycja hydrotechniczna w Polsce. Obok modernizacji WWW obejmuje też budowę zbiornika retencyjnego Racibórz Dolny, który ma być gotowy w 2017 r. i będzie kosztował 936 mln zł. Zapewni bezpieczeństwo 2,5 mln osób zamieszkałych w trzech województwach: śląskim, opolskim i dolnośląskim. Ma kosztować ponad 2,5 mld zł.

Jak poinformował PAP rzecznik firmy Wrocławskie Inwestycje Marek Szempliński, w maju 2015 r. ma się zakończyć budowa Narodowego Forum Muzyki we Wrocławiu. Za 243 mln zł inwestycję kończy konsorcjum firm PB Inter-System i Elektromontaż Rzeszów.

Pierwotnie NFM miało być gotowe wiosną 2013 r., ale w październiku 2012 r. poprzedni wykonawca - Mostostal Warszawa - wypowiedział umowę na jego budowę. Firma opuściła plac budowy, zostawiając budynek w stanie otwartym surowym.

d4hvkyc

W budynku NFM zaplanowano: salę koncertową na ponad 1800 miejsc, trzy sale kameralne oraz pomieszczenia konferencyjno-biurowe. Gmach ma sześć nadziemnych kondygnacji i trzy podziemne, a jego całkowita powierzchnia wynosi ponad 48 tys. mkw.

Ma być to jeden z najnowocześniejszych obiektów koncertowych w Polsce. W budynku swoje siedziby będą miały m.in. Orkiestra i Chór Filharmonii Wrocławskiej, Wrocławska Orkiestra Kameralna Leopoldinum oraz Wrocławska Orkiestra Barokowa. Tu też będą odbywać się największe wrocławskie festiwale, m.in. Wratislavia Cantans, Musica Polonica Nova, Forum Musicum i Jazztopad.

W obiekcie znajdzie się również przestrzeń wystawiennicza, studio nagrań, biblioteka i księgarnia. Forum ma być wyposażone w najnowocześniejsze systemy łączności oraz systemy nagłośnieniowe, które zapewnią najwyższe standardy akustyczne. W budynku powstanie parking podziemny na ok. 700 miejsc.

Wartość całej inwestycji to ok. 350 mln zł, a niemal połowa tej kwoty pochodzi ze środków unijnych.

d4hvkyc

We wrześniu 2015 r. rozpocznie się budowa siedmiokilometrowej obwodnicy Leśnicy, jednej z dzielnic Wrocławia, przez którą przechodzi trasa wylotowa w kierunku zachodnim. Za 131 mln zł wybuduje ją firma Skanska.

To jedna z najbardziej oczekiwanych inwestycji drogowych w stolicy Dolnego Śląska. Inwestycja przez długi czas nie mogła się rozpocząć ze względu na protesty części mieszkańców i ekologów, co wydłużyło procedurę wydania decyzji środowiskowej dla tego przedsięwzięcia. Droga ma częściowo przebiegać przez obszar objęty programem Natura 2000 "Łęgi Bystrzycy".

W 2015 r. zaplanowano również rozpoczęcie przebudowy Stadionu Olimpijskiego. Za 124 mln zł wykona to firma PB Inter-System. Stadion ma być główną areną World Games w 2017 r.

Jak poinformowała PAP rzeczniczka wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Joanna Borkowska, w 2015 r. mają się rozpocząć prace budowlane na 118 km dolnośląskiego odcinka drogi ekspresowej S3.

d4hvkyc

"W 2015 r. planujemy mieć podpisane wszystkie umowy na zaprojektowanie i wybudowanie siedmiu odcinków S3 od Nowej Soli do Bolkowa. W związku z tym możliwe będzie rozpoczęcie prac budowlanych" - dodała Borkowska.

Cała inwestycja ma kosztować ponad 3 mld zł. Dolnośląski odcinek S3 połączy Nową Sól (Lubuskie) z Bolkowem (Dolnośląskie) i liczy w sumie 121 km.

Trasa S3 łączy wybrzeże Polski z paneuropejskimi korytarzami transportowymi. Prowadzi od zespołu portów morskich Świnoujście-Szczecin, wzdłuż zachodniej granicy kraju, przez ośrodki miejskie Gorzowa Wlkp. i Zielonej Góry, Zagłębie Miedziowe (Głogów, Lubin, Polkowice, Legnica) do południowej granicy z Czechami.

Rzecznik dodała, że w 2015 r. będą trwały prace budowlane na trzech dolnośląskich odcinkach drogi ekspresowej S5 od Korzeńska do Wrocławia.

Trasa S5 od granicy województwa dolnośląskiego w Korzeńsku do Wrocławia będzie składała się z dwóch jezdni, z których każda będzie miała dwa pasy ruchu. Łącznie dolnośląski odcinek tej trasy będzie miał 50 km i jego budowa będzie kosztować ok. 1,5 mld zł.

d4hvkyc

Podziel się opinią

Share

d4hvkyc

d4hvkyc