Posłowie PO zaapelowali w poniedziałek do mieszkańców regionu, by włączyli się w akcję poparcia inicjatywy budowy drogi ekspresowej S8. Akcja polega na wysłaniu formularza konsultacyjnego w ramach projektu Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023.
Jak powiedziała w poniedziałek na konferencji prasowej posłanka PO Monika Wielichowska, na apel parlamentarzystów odpowiedziały już niemal wszystkie dolnośląskie samorządy.
"Radni podejmują uchwały popierające inicjatywę budowy drogi S8. Liczę, że do końca stycznia 95 procent dolnośląskich samorządów w ten sposób formalnie poprze te budowę" - powiedziała Wielichowska.
Jak dodała, w akcję włączyło się też wiele instytucji oraz wielu mieszkańców regionu, lecz teraz chodzi o uświadomienie decydentom, że dolnośląski odcinek S8 z Wrocławia do Boboszowa jest szczególnie istotny. "My Dolnoślązacy dobrze wiemy, jak ta droga jest niebezpieczna, teraz trzeba to uświadomić całej Polsce" - mówiła Wielichowska.
Posłanka poinformowała, że z danych Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju Regionalnego wynika, że najwięcej formularzy konsultacyjnych nt. projektu Programu Budowy Dróg Krajowych w latach 2014-2023 wysłali dotychczas mieszkańcy województw łódzkiego i dolnośląskiego.
Posłanka Aldona Młyńczak podkreśliła, że apel wynika z wiary w siłę konsultacji społecznych - jeśli udział w nich będzie liczny, to zwiększy się "presja na działanie". "My ze swej strony dołożymy wszelkich starań, by budowę tej drogi wpisano do tego programu" - zadeklarowała Młyńczak.
Poseł Michał Jaros dodał, że również w ten sposób do doprowadzono do innej ważnej inwestycji drogowej, jaką jest budowa obwodnicy Kłodzka. "Teraz ta obwodnica powstanie, dzięki społecznej presji" - dodał Jaros.
Droga krajowa nr 8 na odcinku Wrocław-Kłodzko-Boboszów należy do szczególnie uczęszczanych i niebezpiecznych. To część korytarza tranzytowego z północy na południe Europy. Tylko w ostatnich 10 latach zginęło na tej drodze 310 osób - głównie pieszych mieszkańców miejscowości, przez które przebiega. Brakuje na niej poboczy i chodników oraz sygnalizacji świetlnych. Powoduje to liczne protesty i blokady na tej drodze.
Propozycja rozwiązania tych problemów przewiduje dwa warianty: budowę drogi ekspresowej S8 w nowych korytarzach omijających miejscowości lub poszerzenie obecnej DK8 i budowę obwodnic miejskich.
W latach 2014-2023 ma powstać w Polsce 1770 km autostrad oraz dróg ekspresowych i 35 obwodnic za blisko 93 mld złotych. Według zapowiedzi resortu infrastruktury, rząd powinien przyjąć projekt ws. Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 na przełomie I i II kwartału 2015 r.