Dodge Challenger znów w produkcji
*Firma Dodge zadecydowała o wprowadzeniu do produkcji modelu Challenger po niemal 35 latach przerwy. *
Nowa wersja samochodu zadebiutuje na rynku USA w roku 2008. Wiadomość ta została podana z okazji rozpoczynających się zawodów NASCAR Pepsi 400 na torze Daytona International Speedway w Daytona Beach na Florydzie. Pokazowego Dodge’a Challenger poprowadził dyrektor operacyjny Chrysler Group Eric Ridenour.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9955/dodge-challenger-1-b.jpeg',500,289) ) |
| --- | Podobnie jak jego oryginał z lat 70. XX w nowy Dodge Challenger ma długą maskę, krótki tył oraz przysadziste, dwudrzwiowe nadwozie typu coupé.
Dodge Challenger zadebiutował na jesieni 1969 r. Zbudowany na identycznej z Plymouth’em Barracuda platformie „E-body” miał jednak wydłużony o 5 cm rozstaw osi, a więc więcej miejsca w środku. Oferowany był jako dwudrzwiowy hardtop lub kabriolet (convertible). | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9955/dodge-challenger-2-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Zgodnie ze sportowym wizerunkiem swej marki już w pierwszym roku produkcji Challenger wystawiony został w licznych zawodach, z których najważniejszymi były wyścigi serii Sports Car Club of America (SCCA) Trans-Am oraz klasa Pro Stock rozgrywana przez National Hot Rod Association.
Na potrzeby homologacji do wyścigów SCCA Trans-Am – pojawiła się także wersja limitowana T/A. W roku 1971 Dodge Challenger wystąpił w roli pace car (moderatora) wyścigów Indianapolis 500. Efektem przeprowadzonego w 1972 roku restylingu był m.in. powiększona, prostokątna krata wlotu powietrza z opuszczonymi narożnikami. Ostatni Challenger zjechał z linii montażowej w roku 1974, a jego łączna sprzedaż w pięcioletnim okresie produkcji wyniosła 188 600 sztuk.
Autor: (mp)