Dodatki mają znaczenie – przewaga syntetyków nad olejami mineralnymi
Olej odgrywa kluczową rolę w każdej jednostce napędowej. Silnik jest najbardziej narażony na zużycie w czasie rozruchu i tuż po nim. Olej transportowany jest z miski olejowej do układu smarowania, wówczas ogromne znaczenie ma szybkość jego przepływu w niskiej temperaturze. Warto tylko przypomnieć, że niezależnie od rodzaju i stopnia zaawansowania technologicznego naszego silnika, nie jest on w stanie poprawnie pracować bez środka smarującego, czyli właśnie oleju.
Wielu kierowców zastanawia się, jaki produkt wybrać do swojego samochodu. Spora liczba typów i odmian dostępnych na rynku olejów nie ułatwia podjęcia trafnej decyzji. Shell, jako jeden z wiodących producentów środków smarnych na świecie, oferuje produkty spełniające potrzeby nawet najbardziej wymagających kierowców. Każdy z łatwością dobierze odpowiedni olej do konkretnego silnika. Jednym ze sposobów na stworzenie tak szerokiej i jednocześnie kompletnej oferty jest ścisła współpraca z producentami samochodów przy tworzeniu oleju przeznaczonego do określonego silnika.
Oleje mineralne
Przez długie lata producenci samochodów i mechanicy w większości przypadków zalecali oleje mineralne, pochodzące z rafinacji naturalnych składników ropy naftowej. Problem jednak w tym, że oleje mineralne, poza szeregiem oczywistych zalet, mają także poważne wady. Jedną z ich najpoważniejszych bolączek są zanieczyszczenia powstające w wyniku degradacji. Osadzają się one w silniku podczas jego normalnej pracy. Po pewnym czasie poziom ich nagromadzenia doprowadzić może nie tylko do spadku mocy i momentu obrotowego generowanego przez silnik, ale również do obniżenia wydajności smarowania – w konsekwencji nawet do uszkodzenia jednostki. Dawniej oleje mineralne stanowiły większość rynku. Jednak wraz z upływem czasu zmieniły się normy, technologie i silniki.
Syntetyki
Nic więc dziwnego, że producenci środków smarujących pracowali nad lepszym rozwiązaniem, gwarantującym dłuższą żywotność i wydajność każdego silnika. Już na wstępie należy wyjaśnić, że współczesne oleje syntetyczne z powodzeniem możemy stosować we wszystkich typach jednostek napędowych – zarówno zasilanych benzyną, olejem napędowym, jak i gazem LPG czy CNG.
Kluczem do sukcesu olejów syntetycznych jest sposób produkcji oraz liczne dodatki wspomagające ich działanie. W odróżnieniu od oleju mineralnego, syntetyk powstaje na drodze zaawansowanych procesów chemicznych. W ich czasie możliwe jest nadanie danemu olejowi pożądanych cech oraz właściwości pasujących do konkretnego silnika – uzyskuje się taki efekt odpowiednio modyfikując strukturę cieczy smarnej, co nie było możliwe w przypadku mineralnych produktów. Trzeba również powiedzieć o najistotniejszej przewadze syntetyków. Olej syntetyczny (jak np. Shell Helix Ultra) dociera do wszystkich ruchomych części silnika w możliwie krótkim czasie.
Niezwykłe dodatki
Kolejnym atutem syntetyków są dodatki przeciwdziałające utlenianiu, czyli naturalnemu procesowi degradacji oleju w czasie pracy, a także niższa lotność. Duże znaczenie dla użytkowników ma przecież zużycie paliwa, wpływa na nie nie tylko styl jazdy kierowcy, ale również opór, jaki generuje sam olej. Oleje syntetyczne, dzięki niskiemu tarciu płynnemu, umożliwiają istotną redukcję spalania w każdych warunkach. Stabilność syntetyków wpływa w dużym stopniu na efektywność smarowania w skrajnych warunkach, gdzie w przeciwieństwie do mineralnych produktów zachowują swoje właściwości. W niskich temperaturach nadal utrzymują ustaloną płynność, gwarantując optymalne smarowanie. Jak już wspominaliśmy, starsze oleje mineralne nie były idealne, poza smarowaniem nie oferowały wiele więcej. Syntetyki natomiast dodatkowo odznaczają się właściwościami czyszczącymi. Obok swojego standardowego zadania, równocześnie oczyszczają silnik z drobnych zanieczyszczeń – skutkiem czego jest czystość silnika zbliżona do fabrycznej.
Bez wątpienia przyszłość należy do oleju syntetycznego. Już na etapie produkcji z dużą łatwością można nadać mu określone cechy i parametry, które co ważniejsze potrafi utrzymać bez względu na warunki pracy – ujemne czy wysokie temperatury. Stosując syntetyki, zapewniamy sobie przy okazji niższe zużycie paliwa, samego oleju silnikowego, jak i cichszą pracę całej jednostki. Na dodatek, oleje syntetyczne nie wykorzystują tylu toksycznych i szkodliwych substancji wspomagających, co oleje mineralne.