Dobre wyniki polskiej motoryzacji
W pierwszej połowie 2014 r. zarejestrowano 175,9 tys. nowych samochodów osobowych - wynika z raportu PZPM i KPMG. Oznacza to 19,3 proc. wzrost rok do roku. Dobre wyniki odnotował także polski przemysł motoryzacyjny, szczególnie w segmencie części i akcesoriów.
Z najnowszego raportu kwartalnego Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i KPMG w Polsce pt. "Branża motoryzacyjna" wynika, że w ciągu pierwszych sześciu miesięcy tego roku największy wzrost rejestracji pośród znaczących segmentów odnotowały duże samochody typu SUV i crossovery (83 proc. rok do roku) oraz auta średniej wielkości: segment C (25 proc.), segment D (39 proc.), a także małe i średnie SUV-y oraz crossovery (22 proc.). Wzrosty widoczne są także w klasie limuzyn z segmentu E (17 proc.) oraz F (64 proc.). W segmencie najmniejszych aut (A i B) wystąpiło lekkie przyhamowanie.
- Wyniki te zaskoczyły pozytywnie - powiedział cytowany w komunikacie prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego Jakub Faryś. - Trudno oczekiwać, żeby utrzymane zostały wyniki z I kwartału 2014 roku, kiedy przedsiębiorcy zintensyfikowali zakupy korzystając z tymczasowej możliwości całkowitego odliczenia podatku VAT od zakupu i eksploatacji samochodów osobowych z homologacją ciężarową. Najważniejsze, że ta wzmożona sprzedaż nie wyparła późniejszego popytu. Liczba rejestracji w II kwartale była ogółem wyższa o 9,1 proc. niż rok wcześniej.
Z raportu wynika, że nieznacznie, ale wzrosła, liczba rejestrowanych samochodów dostawczych - o 3,5 proc. rok do roku oraz ciężarowych - o 3,3 proc. Znacząco zwiększył się rynek autobusów (o 12,5 proc.) oraz przyczep i naczep (o 24,9 proc.).
Raport pokazał, że w całej pierwszej połowie roku zarejestrowano niemal tyle samo motocykli co rok wcześniej - łącznie 4868 sztuk. W segmencie motorowerów sytuacja jest trudniejsza - w pierwszej połowie 2014 r. zarejestrowano 24 090 pojazdów - o 13,7 proc. mniej niż w pierwszej połowie 2013 r.
W ocenie autorów raportu, bardzo dobre wyniki odnotował polski przemysł motoryzacyjny, w szczególności w segmencie części i akcesoriów.
"W pierwszej połowie 2014 roku wartość produkcji sprzedanej przez firmy motoryzacyjne w Polsce wyniosła 58 mld zł. To nominalnie o 4,9 proc. więcej niż w pierwszej połowie 2013 roku. Realnie, tj. po uwzględnieniu zmian cen produkcji, wzrost był jeszcze wyższy i wyniósł 6,3 proc. Dostępne dane finansowe wskazują, że wypracowali go przede wszystkim producenci części i akcesoriów" - czytamy w opracowaniu.
W pierwszej połowie tego roku wyprodukowano w Polsce 323,3 tys. pojazdów silnikowych - o 3,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Za wzrost odpowiadają głównie samochody dostawcze i ciężarowe (59,8 tys. szt., 6 proc. wzrost w porównaniu rok do roku). Autorzy raportu wskazują na pozytywny sygnał, jakim jest stabilizacja produkcji samochodów osobowych (261,3 tys. szt., co daje 2,6 proc. wzrost), to jednak wciąż bardzo mało w porównaniu z latami 2008-2012. O 26,6 proc. (do 2180 sztuk) wzrosła produkcja autobusów.
- Polskiemu przemysłowi motoryzacyjnemu pomaga stopniowa odbudowa popytu na pojazdy w Unii Europejskiej - powiedział szef zespołu doradców dla branży motoryzacyjnej w KPMG w Polsce oraz partner w dziale doradztwa podatkowego Mirosław Michna. - W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2014 r. liczba rejestracji nowych samochodów osobowych w UE wzrosła o 6,5 proc., zaś użytkowych o 9,3 proc. Nie są to oczywiście wolumeny nawet zbliżone do lat przed kryzysem, ale kierunek zmian jest dobry. Widać także wzrost popytu na części i akcesoria.
Raport kwartalny PZPM i KPMG w Polsce "Branża motoryzacyjna", Edycja Q3/2014 należy do serii raportów kwartalnych, których celem jest przedstawienie bieżących trendów w branży motoryzacyjnej w Polsce, rozumianej zarówno jako rynek motoryzacyjny, jak i produkcja przemysłowa oraz motoryzacyjne usługi finansowe. Analiza oparta jest o najnowsze dostępne dane rejestracyjne, statystyczne i rynkowe. Publikacja jest wspólnym przedsięwzięciem Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego oraz KPMG w Polsce.