Dobierz do auta odpowiednią instalację LPG
Wybierając używany samochód z instalacją gazową bądź szukając podzespołów do własnego, zamontowanego w aucie zestawu, powinniśmy rozróżnić generacje dostępnych na rynku rozwiązań. Początkowo stopień skomplikowania oferowanych instalacji był niewielki, bowiem adaptowano je zazwyczaj do archaicznych lub bardzo prostych konstrukcyjnie pojazdów. Dopiero wraz ze wzrostem popularności LPG i liczby zainteresowanych nim kierowców, producenci instalacji rozpoczęli prace nad bardziej rozwiniętymi produktami – mogącymi współpracować także z silnikami wyposażonymi w skomplikowany osprzęt, wymagający precyzyjnego dawkowania paliwa wedle zmiennych kryteriów. Wówczas jednostki nadzorowane przez szereg czujników i sterowników mogły poprawnie funkcjonować wespół z gazem.
Silniki gaźnikowe
Pierwsza generacja instalacji gazowych odznaczała się niebywałą prostotą i bardzo ograniczonym zastosowaniem. Ze względu na swą konstrukcję mogła współpracować jedynie z silnikami gaźnikowymi lub zaopatrzonymi w jednopunktowy wtrysk paliwa. Dodatkowym obostrzeniem był brak komplikującej sytuację sondy lambda. W skład układu pierwszej generacji wchodzi reduktor i elektrozawór gazowy (a także dodatkowy elektrozawór benzynowy w przypadku gaźnikowego silnika) otwierający tudzież zamykający przepływ gazu. Kolejnymi elementami instalacji są mieszalnik odpowiadający za przygotowanie mieszanki oraz parownik. W przypadku wybitnie archaicznych silników zasilanych gaźnikiem, kierowca samodzielnie musi przełączać źródło zasilania za pomocą przycisku umieszczonego w kabinie. W samochodach z wtryskiem jednopunktowym lub wielopunktowym proces ten może odbywać się samoczynnie, po osiągnięciu wyznaczonej temperatury pracy silnika.
Druga generacja wtrysku LPG
Wraz z wprowadzeniem na rynek następnej, drugiej już generacji instalacji gazowych, producenci znacząco rozbudowali oferowane zestawy. W przeciwieństwie do poprzedniej serii, zdecydowano się na zastosowanie elektronicznego sterowania, rezygnując tym samym z czysto mechanicznych rozwiązań. Proste sterowniki firmy STAG zawiadywały pracą układu spalania, dostosowując mieszankę do aktualnych potrzeb. Druga generacja instalacji mogła trafiać pod maski aut z silnikami z jedno lub wielopunktowym wtryskiem paliwa. Musiały one spełniać dwa kluczowe wymagania warunkujące bezproblemową pracę. Kolektor dolotowy powinien być wykonany z metalu, co gwarantowało jego odporność na niewielkie wybuchy mieszanki poza komorą spalania, a układ wydechowy nie mógł obyć się bez sondy Lambda.
Trzecia generacja
Stosunkowo najmniejszą popularność zyskała trzecia generacja instalacji gazowych. Jak przyznają sami producenci, pełna była drobnych wad i niedociągnięć – dlatego też bardzo rzadko firmy trudniące się ich montażem, polecały je klientom. Z drugiej jednak strony, zestawy z tej rodziny odznaczają się znacznie bardziej rozbudowaną konstrukcją w stosunku do poprzedniczek, zapewniając jednostkom z wielopunktowym wtryskiem precyzyjne dawkowanie paliwa.
Czwarta generacja
Błędy powszechnie spotykane w trzeciej generacji instalacji gazowych skutecznie wyeliminowano w kolejnej serii. Ówczesne produkty, miedzy innymi dzieła firmy STAG, otrzymały dokładniejsze wtryskiwacze, z których każdy obsługiwał jeden cylinder, co zaowocowało utrzymaniem osiągów silnika także na gazie. Bardzo precyzyjne i skrupulatnie obliczane dawkowanie mieszanki powietrzno-gazowej, przekłada się w praktyce na nieodczuwalną różnicę w parametrach silnika.
Piąta, najnowsza generacja
W instalacjach najnowszej, piątej generacji tworzonej z myślą nie tylko o wielopunktowym wtrysku, zagadnienie dostarczenia mieszanki rozwiązano zgoła odmiennie. Twórcy zastosowali wtrysk gazu w ciekłej formie prosto do cylindra, omijając tym samym mieszalnik, wraz z całą procedurą. Jedną z korzyści płynących z takiej budowy jest lepsza reakcja na dodanie gazu, jak i niższe zużycie paliwa.
Niestety, póki co, ceny takich instalacji niemal całkowicie przekreślają ekonomiczny sens przeróbki – skazując chętnych kierowców na zestawy czwartej generacji. Obecnie ceny sekwencyjnych instalacji LPG plasują się na rozsądnym poziomie, dzięki czemu opłaca się je stosować nawet do stosunkowo prostych silników, zyskując niemal bezobsługowe funkcjonowanie.