Trwa ładowanie...
dnx6hn3
Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.

Do 2030 r. co piąte auto ma mieć napęd elektryczny. Jak temu sprostać?

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Do 2030 r. co piąte auto ma mieć napęd elektryczny. Jak temu sprostać?
(WP/Leszek Lorbiecki)
dnx6hn3

- Rozwój nowych technologii i infrastruktury może wspomóc wdrażanie na masową skalę samochodów elektrycznych - uważa prof. Włodzimierz Choromański z Politechniki Warszawskiej. Na szczycie klimatycznym w Paryżu ustalono, że do 2030 r. co najmniej 20 proc. wszystkich pojazdów musi być napędzanych elektrycznie.

- By ograniczyć wzrost temperatur do 2 stopni Celsjusza, do 2030 r. co najmniej 20 proc. wszystkich pojazdów musi być napędzanych elektrycznie - podkreślała na szczycie klimatycznym w Paryżu francuska minister energii Segolene Royal. Poinformowała jednocześnie, że w stolicy Francji podpisano deklarację na rzecz elektromobilności i przeciwdziałania zmianom klimatu. - Aby wdrożyć paryskie zapowiedzi w życie należy jednak podjąć wiele kroków na drodze do popularyzacji technologii elektrycznej mobilności - powiedział prof. Choromański. Kierownik Zakładu Systemów Informatycznych i Mechatronicznych w Transporcie przypomniał, że "samochód elektryczny nie istnieje bez infrastruktury".

- Tak jak mamy klasyczne samochody ze stacjami benzynowymi, tak tutaj muszą być również stacje ładowania tych samochodów. Te technologie samochodów elektrycznych są wdrażane w wielu miastach w Europie, na to ich włodarze zwracają uwagę. Na ogół samochód elektryczny niestety ze względu na tę infrastrukturę jest drugim, trzecim samochodem (w rodzinie). Brak jest stacji szybkiego ładowania. Niestety jest to dłuższy proces niż pobieranie paliwa na stacji benzynowej - tłumaczył prof. Choromański. Dodał, że w Europie istnieje duża potrzeba wybudowania licznych stacji szybkiego ładowania. - To rodzi kolejny problem - te cykle szybkiego ładowania zmniejszają żywotność akumulatorów litowo-jonowych, które są najczęściej stosowane obecnie - podkreślił naukowiec Politechniki Warszawskiej dodając, że tego typu ogniwa poddają się ciężko procesowi recyklingu. Rozmówca PAP przypomniał jednak, że technologia samochodów elektrycznych poruszana jest na forum europejskim. - Świadczy o tym chociażby Program Ramowy Unii
Europejskiej Horyzont 2020. - Ta technologia jest bardzo promowana" w ramach tego programu naukowego - dodał prof. Choromański.

Na polskim rynku oferowanych jest kilka modeli samochodów elektrycznych w tym BMW i3, Nissan LEAF, Reanult Zoe czy Smart Fortwo Coupe Electric. Szacuje się jednak, że nadal te samochody stanowią w Polsce poniżej 0,1 proc. rynku - wynika z danych serwisu Carmarket.com.pl.

dnx6hn3

W zeszłym tygodniu osiągnięto porozumienie przyjęte przez 196 rządów i organizacji uczestniczących w szczycie COP21 w Paryżu, które wskazuje jako cel ograniczenie wzrostu średniej globalnej temperatury w porównaniu z erą przedindustrialną do najwyżej 2 stopni Celsjusza, a jeśli to się okaże możliwe - utrzymanie wzrostu na poziomie poniżej 1,5 stopnia. Postanowiono także, iż od chwili wejścia w życie porozumienia, to jest od 2020 roku, kraje rozwinięte będą inwestowały 100 miliardów dolarów rocznie w pomoc dla krajów rozwijających się, aby umożliwić transformację ich gospodarek i skompensowanie kosztów procesów adaptacyjnych niezbędnych wobec globalnego ocieplenia.

Źródło: PAP

ll

Hybrydy w atrakcyjnych cenach. Sprawdź najnowsze ogłoszenia!

dnx6hn3

Podziel się opinią

Share

dnx6hn3

dnx6hn3