Dni bez produkcji w gliwickiej fabryce Opla
Gliwicka fabryka Opla przez trzy piątki września nie będzie prowadziła produkcji, co jest skutkiem mniejszego zapotrzebowania na samochody - dowiedział się PAP. Te dni zakład chce wykorzystać na przygotowania do produkcji Astry IV w wersji GTC.
Jak powiedział PAP w poniedziałek rzecznik GM Poland Przemysław Byszewski, auta nie będą produkowane w gliwickiej fabryce 2, 9 i 16 września. Zaznaczył, że pracownicy nie odczują przerwy w produkcji w swoich kieszeniach - będą to w pełni płatne dni.
- W związku z załamaniem się europejskiego rynku postanowiliśmy zweryfikować plany i trzy dni pozostaną nieprodukcyjne - powiedział rzecznik. - Zostaną wykorzystane przez fabrykę na przygotowywanie się do uruchomienia produkcji Astry trzydrzwiowej - GTC. To jest wymóg rynku, na którym wszyscy działamy. Jeżeli nie ma zapotrzebowania na nasze produkty, trudno abyśmy produkowali je i trzymali w magazynie. Musimy pamiętać, że mieliśmy o wiele dramatyczniejsze wydarzenia, jak tylko trzy dni nieprodukcyjne. To jest normalna sytuacja, która zdarza się w każdym przedsiębiorstwie.
Gliwicka fabryka planowała wyprodukować w tym roku ponad 170 tys. aut i, jak powiedział Byszewski, te plany nadal są aktualne. W poprzednim roku z linii zakładu zjechało 159 tys. samochodów. Produkcja Astry IV GTC ma ruszyć w połowie października. W kwietniu przyszłego roku ma ruszyć produkcja astry w wersji sedan. Przedstawiciele koncernu są przekonani, że przyszłość zatrudniającego ponad 3 tys. pracowników zakładu jest bezpieczna, jednak nie można wykluczyć, że dni bez produkcji będzie w najbliższym czasie więcej.
Byszewski tłumaczy, że sytuacja jest dynamiczna. W październiku, gdy będziemy mieli nowe dane na temat zamówień, będzie znany nowy plan produkcji. Według wcześniejszych planów, w tym roku z gliwickiej fabryki wyjedzie ok. 16 tys. egzemplarzy trzydrzwiowej Astry IV. W wersji pięciodrzwiowej Astry IV będzie ok. 130-135 tys. sztuk, a wciąż produkowanej na niektóre rynki Astry III - ok. 20 tys. egzemplarzy.
W 2012 r., gdy w Gliwicach ruszy produkcja Astry IV w wersji sedan (głównie na rynki Europy Środkowej), prawdopodobnie zakończy się produkcja Astry III, która trafia przede wszystkim na Wschód i do Turcji.
Zdolności produkcyjne gliwickiej fabryki to ok. 207 tys. aut rocznie. W kryzysowym dla rynku motoryzacyjnego 2009 roku, z linii produkcyjnych zakładu zjechało niespełna 96,7 tys. samochodów. W ubiegłym roku, dzięki Astrze IV, nastąpiło odbicie i znaczący wzrost produkcji, o ok. 65 proc.
sj