Długoterminowy wynajem aut zyskuje na popularności
Firmy coraz częściej decydują się na korzystanie z długoterminowego wynajmu samochodów. Z badań rynku wynika, że z takiego rozwiązania korzysta obecnie 20 proc. przedsiębiorstw z sektora MŚP.
Z badania przeprowadzonego przez Instytut Keralla dowiadujemy się również, że 25 proc. przedstawicieli małych i średnich przedsiębiorstw zamierza skorzystać z tej usługi w przyszłości. Największe zainteresowanie długoterminowym najmem aut wyraża branża hotelarsko-gastronomiczna (40 proc.), natomiast na budowanie własnej floty stawia przede wszystkim sektor produkcji i budownictwa (20 proc.).
Wynajmem długoterminowy jest jedną z form leasingu. Kontrakt na wynajem długoterminowy przyjmuje formę umowy dzierżawy lub umowy leasingu operacyjnego. Często podkreślanym plusem wynajmu jest możliwość zmiany samochodu na nowy po skończeniu się okresu najmu. Jednak okazuje się, że także przy leasingu nie musimy stać się właścicielami samochodu wraz z zapłaceniem ostatniej raty. Auto może bowiem trafić na tzw. plac poleasingowy, a klient ma możliwość wzięcia kolejnego samochodu na ustalonych na nowo warunkach.
Przewagą wynajmu jest fakt, że to firma wypożyczająca samochód jest odpowiedzialna za opłacenie ubezpieczenia, naprawę szkód czy nawet zmianę opon. Zdejmuje to z przedsiębiorcy wiele obowiązków. W przeciwieństwie do klasycznego leasingu firma przeważnie nie ma obowiązku wpłacania wkładu własnego (przeważnie 20 proc. wartości auta). Główna wada to z kolei często stosowany limit kilometrów, którego przekroczenie wiąże się z dodatkowymi opłatami.
Źródło: mat. prasowe
ll