Trwa ładowanie...
27-05-2013 15:51

Dlatego VW nie świętuje jubileuszu swojej fabryki

Dlatego VW nie świętuje jubileuszu swojej fabrykiŹródło: Materiały prasowe
d6y8xdh
d6y8xdh

Niemiecki koncern Volkswagen obchodził w niedzielę 75. rocznicę położenia kamienia węgielnego pod fabrykę w Wolfsburgu. Ze względu na nazistowską przeszłość tych zakładów ich kierownictwo zrezygnowało jednak z uroczystej fety z okazji jubileuszu.

Kamień węgielny pod budowę fabryki w okolicach miejscowości Fallersleben w Dolnej Saksonii położył 26 maja 1938 roku ówczesny kanclerz Rzeszy Adolf Hitler. Inwestycja była realizacją planu motoryzacji Niemiec, przedstawionego przez Hitlera w niespełna dwa tygodnie po przejęciu władzy. Na wystawie samochodowej w lutym 1933 roku wódz III Rzeszy wezwał konstruktorów i przemysł do zbudowania samochodu rodzinnego, rozwijającego prędkość 100 km na godzinę i dostępnego dla przeciętnego obywatela kraju.

Zadanie stworzenia prototypu popularnego i taniego samochodu otrzymał Austriak Ferdynand Porsche. Budową fabryki zajął się Niemiecki Front Pracy (DAF) Roberta Leya, nazistowskiej organizacji, zrzeszającej pracowników i pracodawców. Fundusze pochodziły głównie z majątku odebranego przez władze hitlerowskie związkom zawodowym. Produkcja samochodu miała być finansowana dzięki systemowi przedpłat.

Porsche wprowadził w budowanych od podstaw zakładach w Wolfsburgu najnowocześniejsze metody produkcji, podpatrzone w zakładach Forda w Detroit. Budowę fabryki ukończono jesienią 1939 roku, jednak produkcję samochodu dla mas odłożono na później. W związku z wybuchem wojny z Polską fabryka została przestawiona na produkcje zbrojeniową. W Wolfsburgu produkowano między innymi rakiety V1. W czasie wojny większą część załogi stanowili robotnicy przymusowi - według danych koncernu do końca wojny pracowało w Wolfsburgu 20 000 robotników przymusowych, w tym jeńcy wojenni i więźniowie obozów koncentracyjnych, dla których stworzono specjalny podobóz. Po klęsce III Rzeszy 1945 roku fabryka znalazła się na terenie brytyjskiej strefy okupacyjnej. W 1946 roku z taśmy zjechał pierwszy "garbus" - w sumie powstało 21 milionów egzemplarzy tego modelu, opartego na przedwojennej konstrukcji.

Obecnie Volkswagen jest największym w Europie producentem samochodów. Zatrudnia w blisko 100 fabrykach w różnych częściach świata 550 000 osób. W 2012 roku koncern wyprodukował ponad 9 mln pojazdów - największym rynkiem zbytu są Chiny. Z okazji jubileuszu 15 czerwca w Wolfsburgu odbędzie się dzień otwartych drzwi.

d6y8xdh
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d6y8xdh
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj