Dlaczego z CB-radiem jedzie się bezpieczniej?
| [
]( http://www.auto-swiat.pl/ ) |
| --- | "Nie potrzebuję CB, bo jeżdżę przepisowo" - tak zazwyczaj twierdzą przeciwnicy korzystania ze sprzętu radiowego w samochodzie. Jest to jednak opinia niesprawiedliwa! Rzeczywiście, w ciągu ostatnich lat przybyło użytkowników CB-Radia, którzy traktują je jako alternatywę dla nielegalnych antyradarów, ale nawet oni - i to zwykle już po kilku tygodniach korzystania z radia - przekonują się, że przydaje się ono nie tylko do unikania "miśków", "suszarek" i "krokodylków".
Jak bez radia w samochodzie ostrzec innych kierowców o tym, że np. za zakrętem po jezdni zygzakiem wędruje pieszy albo stoi na niej zepsute auto? Jak znaleźć drogę, jeśli brakuje drogowskazów, albo trafić pod właściwy adres, jeżeli znamy tylko nazwę firmy? Użytkownik CB nie ma z tym problemów - wystarczy, że sięgnie po "gruszkę".
W jakich sytuacjach przydaje się łączność radiowa? Rasowy użytkownik CB jeździ zawsze z włączonym radiem - co najwyżej ma je ustawione tak, by słyszeć tylko najmocniejsze (bliskie) stacje. Dzięki temu z odpowiednim wyprzedzeniem dowiaduje się o sytuacji panującej na drodze. Prawdziwą plagą w eterze są użytkownicy okazjonalni, którzy włączają radio dopiero wtedy, kiedy np. utkną w korku, i zamiast słuchać tego, co mówią inni, wypytują, co się stało.
W wielkomiejskich korkach to samo pytanie o powód "zatwardzenia" pada zwykle w krótkim czasie kilkadziesiąt razy! Pierwsi pytający zazwyczaj słyszą odpowiedź. Kolejni mogą liczyć raczej na wiązankę, bo ileż razy można odpowiadać na to samo pytanie? Zawodowcy, widząc jakąkolwiek niebezpieczną sytuację na drodze, utrudnienie w ruchu lub cokolwiek, co może być interesujące dla kierowców, dzielą się tą wiedzą z innymi. Zatem, jeśli coś widzisz - informuj! Zanim zadasz pytanie - posłuchaj!
Jak korzystać z radia CB? Podstawowym kanałem używanym w Polsce przez kierowców jest 19 w modulacji AM. Służy do wymiany informacji o sytuacji na drodze, do wywoływania innych użytkowników oraz zadawania krótkich pytań. Dłuższe pogaduszki i rozmowy na inne tematy są niemile widziane! Jeśli chcemy z kimś dłużej porozmawiać, to po nawiązaniu z nim łączności na kanale 19 należy zaproponować przejście na jeden z pozostałych 39 kanałów podstawowych (z wyjątkiem kanału 9, traktowanego jako ratunkowy).
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Zobacz, kiedy firma ubezpieczeniowa nie wypłaci odszkodowania?
W niektórych miastach jeden z kanałów uznawany jest za "ogólny" - można na nim rozmawiać nie tylko o kwestiach bezpośrednio związanych z ruchem drogowym. Na "ogólnym" nasłuch prowadzą zwykle stacje bazowe, czyli użytkownicy, używający sprzętu zamontowanego na budynkach.
W eterze nie ma "pań" i "panów" - wszyscy zwracają się do siebie "koleżanko" lub "kolego". Jeśli przekazujemy informacje o jakimś zagrożeniu lub zadajemy pytanie, pamiętajmy o precyzyjnym i jednoznacznym określeniu miejsca, w którym jesteśmy lub o które nam chodzi, np. odcinka konkretnej drogi (najlepiej ze wskazaniem kilometrażu odczytanego na przydrożnym słupku). Wśród użytkowników CB obowiązuje specyficzny żargon - zanim zaczniemy nadawać, warto się z nim osłuchać lub skorzystać z jednego z internetowych samouczków.
Jak zacząć przygodę z radiem? Najtańsze zestawy CB do auta kosztują mniej niż jedno tankowanie samochodu. Za ok. 180 zł można już kupić niemarkowe radio wraz z anteną. Jednak jeśli ktoś zdecyduje się na taki sprzęt, to może się do CB-Radia raz na zawsze zrazić. Zasięg komunikacji, jakość dźwięku oraz komfort obsługi są zwykle - niestety - adekwatne do ceny.
Radia i anteny można dość tanio kupić w hipermarketach i dużych sklepach z elektroniką, ale to raczej opcja dla zaawansowanych użytkowników, którzy wiedzą czego chcą i potrafią samodzielnie zamontować zestaw w aucie. Początkującym radzimy skorzystać z usług specjalistycznych serwisów CB. Przed zakupem warto sprawdzić, jak dany model radia lub anteny sprawdza się w konkretnym aucie. Bywa tak, że ta sama radiostacja w jednym samochodzie spisuje się doskonale, za to w innym zupełnie nie radzi sobie np. z zakłóceniami emitowanymi przez podzespoły elektryczne pojazdu. Ważną kwestią jest też odpowiedni dobór anteny do potrzeb użytkownika (np. do tego, czy najczęściej porusza się po mieście, czy też poza terenem zabudowanym) oraz jej montaż i zestrojenie.
Polecamy na AutoŚwiat.pl: Zobacz, kiedy firma ubezpieczeniowa nie wypłaci odszkodowania?
sj/mw/mw