Trwa ładowanie...
04-07-2011 15:18

Dlaczego giniemy w bezpiecznych autach?

Dlaczego giniemy w bezpiecznych autach?Źródło: Euro NCAP
d40afpy
d40afpy

Ewolucja w dziedzinie bezpieczeństwa w samochodach w ciągu ostatnich kilkunastu lat dała oszałamiające efekty. Samochody już nie tylko są twardsze, ale oferują systemy, które czynnie pomagają zapobiegać wypadkom. Dlaczego więc giniemy na drogach?

(fot. EuroRAP)
Źródło: (fot. EuroRAP)

Organizacje EuroRAP i Euro NCAP, zajmujące się bezpieczeństwem w motoryzacji, opublikowały raport na temat przyczyn wypadków i ich skutków. Okazuje się, że przeprowadzane w laboratoriach testy zderzeniowe wiele mówią nam o sztywności konstrukcji aut, ale nie mają pełnego odniesienia do sytuacji w realnym ruchu. Jednym z najważniejszych czynników po stronie przyczyn wypadków są bowiem słabej jakości drogi.

W najnowocześniejszych samochodach stosuje się systemy takie jak Lane Support czy Speed Alert. Pierwszy z nich sprawdza czy samochód nie opuszcza pasa ruchu bez sygnalizacji manewru ze strony kierowcy. Drugi ostrzega kierowcę o przekraczaniu dozwolonej prędkości. Istnieją też systemy rozpoznawania znaków drogowych. Raport podaje, że takie technologie mogą działać poprawnie tylko na dobrze utrzymanych drogach. Jeśli jednak na drodze pasy i znaki są ledwo widoczne, systemy stają się bezużyteczne.

- Spośród sześciu krajów, które były badane na potrzeby raportu, w żadnym nie prowadzono stałego nadzoru jakości oznaczenia dróg - mówi John Dawson, prezes EuroRAP. - Dzięki dobremu stanowi oznaczenia dróg w ciągu roku systemy bezpieczeństwa w nowoczesnych samochodach mogłyby ocalić dwa tysiące Europejczyków.

d40afpy

Wnioski Euro NCAP i EuroRAP są podobne do raportu, jaki na temat przyczyn wypadków w Polsce opublikowała w tym roku Najwyższa Izba Kontroli. Atlas bezpieczeństwa na drogach Europy, który co roku publikowany jest na stronie www.atlas.eurorap.org, nie pozostawia na polskich drogach suchej nitki. Na mapach zaznacza się drogi kolorami od największego do najmniejszego ryzyka: czarnym, czerwonym, pomarańczowym, żółtym i zielonym. Wśród dróg krajowych w Polsce tych ostatnich nie ma prawie wcale. Oznacza to, że wiele z nowoczesnych systemów bezpieczeństwa stosowanych obecnie w samochodach nie ma tu szans zadziałać.

tb/lop/lop

d40afpy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d40afpy
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj