Trwa ładowanie...
wiadomości
13-02-2006 16:26

Dla oszczędnych

Dla oszczędnych
d1647w0
d1647w0

W rozważaniach dotyczących zużycia paliwa oparliśmy się na danych katalogowych, podawanych przez producentów (średnie zużycie na 100 km). Dla zróżnicowania pojazdów względem ich przeznaczenia i funkcjonalności wybraliśmy samochody klasyfikowane do czterech segmentów rynkowych (A, B, C i D). Z założenia odrzuciliśmy samochody powszechnie uznawane za luksusowe (klasa E) sądząc, że ich właścicieli raczej stać na paliwo.

Najoszczędniejszymi samochodami oferowanymi na polskim rynku okazały się pojazdy napędzane silnikami wysokoprężnymi. Najlepszy wynik osiągnął Smart Fortwo Pure CDI zużywający jedynie 3,4 l oleju napędowego na przejechanie 100 km. To imponujący wynik, jednakże auto jest stosunkowo drogie – kosztuje ok. 47 900 zł i w dodatku przeznaczone jest jedynie dla dwóch osób.

źródło: www.orlen.pl
Źródło: źródło: www.orlen.pl

W pierwszej trójce najoszczędniejszych znajdują się także Peugeot 107 HDI z wynikiem 4,1 l/100 km i Fiat Panda 1,3 JTD – 4,3 l/100 km. Potwierdza to opinie, że samochody z silnikami diesla są oszczędniejsze od benzynowych. Wśród samochodów benzynowych dorównać im tylko mogła hybrydowa Toyota Prius. Ten pojazd, będący wyznacznikiem rozwoju samochodów na początku XXI w., zużywa zaledwie 4,3 l benzyny na przejechanie 100 km. Zawdzięcza to kombinowanemu napędowi spalinowo-elektrycznemu z odzyskiwaniem energii. Ale jak to w życiu, nie ma nic za darmo. Najskromniejsza wersja Priusa kosztuje ponad 112 tys. zł, a więc niemal trzykrotnie więcej od kolejnej w klasyfikacji Hondy Civic 1.4. Za zaoszczędzone na kupnie Priusa pieniądze można przejechać Hondą (licząc po dzisiejszych cenach paliwa) ok. 300 tys. km.

d1647w0

Jaki silnik wybrać? - Zapraszamy do naszego KALKULATORAJaki silnik wybrać? - Zapraszamy do naszego KALKULATORA

Spośród tradycyjnych samochodów benzynowych najoszczędniejsze są Toyota Aygo 1.0, Peugeot 107 oraz Citroen C1 1.0 – wszystkie po 4,6 l/100 km. Nie jest to dziwne zważywszy, że wszystkie trzy modele są blisko spokrewnione (Aygo jest produkowane w czeskim Kolinie we współpracy z francuskim koncernem PSA).

Ciekawe, że samochody małe, z małymi silnikami nie zawsze są oszczędniejsze od tych większych. Np. Fiat Panda 1.1 zużywa prawie tyle samo paliwo co Honda Civic 1.4. Generalnie jednak praw fizyki oszukać się nie da i im samochód większy i im większy ma silnik, tym więcej zużywa paliwa, choć różnice między najoszczędniejszymi autami w poszczególnych klasach są niewielkie (ok. 0,5 l/100 km).

źródło: www.orlen.pl
Źródło: źródło: www.orlen.pl

Czy warto kupować te najoszczędniejsze samochody, skoro kosztują zazwyczaj więcej od tych mniej oszczędnych? Kiedy zatem zwróci się koszt zakupu diesla w porównaniu do benzynowego, jeśli cena obu paliw jest dziś praktycznie jednakowa?

d1647w0

Dla przykładu – Skoda Fabia Classic w wersji hatchback z silnikiem wysokoprężnym 1,9 SDI o mocy 64 KM zużywający 4,9 l oleju napędowego kosztuje ok. 46 500 zł. Ten sam samochód z silnikiem o identycznej mocy 64 KM – 1,2 HTP kosztuje 38 800 zł, a spala o 1,1 l paliwa więcej. Różnica 7700 zł pozwala na przejechanie ok. 180 tys. km więcej Skodą z silnikiem benzynowym. Dla innych samochodów obliczenia te będą nieco inne, ale wniosek pozostaje taki sam: przy rocznym przebiegu 20 tys. km różnica w koszcie zakupu zwróci się dopiero po 5 - 10 latach? W dodatku silnik benzynowy można przystosować do zasilania gazem LPG, który dziś jest ok. 1,8 razy tańszy od benzyny i oleju napędowego.

Producent Marka i model Liczba cylindrów Poj. skokowa (cm3 )/Moc (KM) Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) Średnie zużycie paliwa (l/100 km)
Benzyna - klasa A
Toyota Aygo 1.0 3 998/68 14,2 4,6
Peugeot 107 3 998/68 13,7 4,6
Citroen C1 1.0 3 998/68 13,7 4,6
Smart Fortwo Pure 3 698/50 18,3 4,7
Kia Picanto 4 1086/65 15,1 4,9
Smart Roadster-coupe 3 698/82 10,9 5,1
Fiat Polska Panda 1.2 4 1242/60 14.0 5,6
Fiat Panda 1.1 4 1108/54 15,0 5,7
Renault Twingo 1.2 4 1149/60 13,7 5,8
Opel AgilaLO 3 998/60 17,7 5,8
Benzyna - klasa B
Opel Corsa 1.0 3 998/60 16,0 5,3
Smart Forfour Pure 3 1124/64 15,4 5,4
Mitsubishi Colt CZ3 1.1 3 1124/75 12,9 5,5
Honda Jazz 1.2 4 1246/78 13,7 5,5
Mitsubishi Colt 1.1 3 1124/75 13,4 5,5
Hyundai Getz 1.1 4 1086/63 16,1 5,6
Honda Jazz 1.4 4 1339/83 12,9 5,6
Fiat Punto 1.2 4 1242/60 14,3 5,7
Smart Forfour Pure 4 1332/95 10,8 5,8
Opel Corsa 1.2 4 1229/80 12,5 5,8
Benzyna - klasa C
Toyota Prius 4+E 1497/78 10,9 4,3
Honda Civic 1.4 4 1339/83 14,6 5,9
Skoda Fabia Sedan 1.2 3 1198/64 16,3 6,0
Seat Cordoba 1.2 3 1198/64 15,7 6,0
Skoda Fabia Combi 1.2 3 1198/64 16,3 6,1
Opel Astra 1.4 4 1364/90 13,7 6,3
Opel Astra 1.4 GTC 4 1364/90 13,6 6,3
Opel Combo Tour 1.4 4 1389/90 14,0 6,3
Volkswagen Golf Variant 1.6 FSI 4 1598/110 11,7 6,3
Opel Meriva 1.4 4 1364/90 13,8 6,4
Benzyna - klasa D
Opel Astra Caravan 1.4 4 1364/90 14,1 6,3
Skoda Octavia 1.6 FSI 4 1598115 11,2 6,6
Skoda Octavia Combi 1.6 FSI 4 1598/115 11,4 6,6
Opel Astra Caravan 1.6 4 1598/105 12,7 6,7
Fiat Stilo Multi Wagon 1.4 4 1368/95 13,0 6,9
Renault Megane Grandtour 1.4 4 1390/98 13,1 7,0
Renault Megane Grandtour 1.6 4 1598/113 11,3 7,0
Hyundai Elantra 1.6 4 1599/105 11,0 7,0
Skoda Octavia 1.4 4 1390/75 15,5 7,0
Toyota Avensis 1.8 WT-i 4 1794/129 10,0 7,1
Olej napędowy - klasa A
Smart Fortwo CDI Pure 3 799/41 19,8 3,4
Smart Fortwo Cabrio CDI Pure 3 799/41 19,8 3,4
Peugeot 107 HDI 4 1398/54 15,6 4,1
Fiat Panda 1.3 JTD 4 1248/70 13,0 4,3
Opel Agila 1.3 CDTI 4 1248/70 15,0 5,2
Olej napędowy - klasa B
Citroen C2 HDi 4 1398/68 14,8 4,3
Peugeot 206 HDi eco 70 4 1398/68 14,7 4,3
Citroen C3 HDi 90 X-TR 4 1398/90 12,9 4,3
Peugeot 1007 HDI 70 4 1398/68 16,7 4,4
Lancia Ypsilon 1.3 Multijet 16V 4 1248/70 15,1 4,4
Hyundai Getz 1.5 CRDi 3 1493/82 13,9 4,4
Opel Corsa 1.3 CDTi 4 1248/70 14,5 4,4
Citroen C3 HDi 70 4 1398/68 15,4 4,4
Nissan Micra 1.5 dCi 4 1461/82 12,9 4,5
Renault Modus 1.5 dCi 4 1461/86 13,0 4,5
Olej napędowy - klasa C
Opel Polska Astra Classic II 1.7 CDTI 4 1686/80 14,0 4,6
Renault Turcja Clio 1.5 dCi 4 1461/80 12,2 4,6
Renault Megane 1.5 dCi 4 1461/106 11,1 4,6
Skoda Fabia 1.4 TDI 3 1422/75 14,4 4,6
Renault Turcja Megane II 1.5 dCi 4 1461/80 14,5 4,6
Tofas-Fiat Albea 1.3 16V Multijet 4 1248/70 14,5 4,7
Citroen C4 HDi 110 FAP 4 1560/109 12,4 4,7
Ford Niemcy Focus 1.6 TDCi 4 1560/90 12,6 4,7
Renault Megane Grandtour 1.5 dCi 4 1461/106 11,4 4,7
Nissan Almera 1.5 dCi 4 1461/82 14,4 4,8
Olej napędowy - klasa D
Opel Astra Caravan 1.3 CDTI 4 1248/90 b.d. 4,8
Volvo V50 1.6D 4 1560/109 12,1 5,0
Opel Astra Caravan 1.7 CDTI 4 1686/100 12,5 5,0
Skoda Octavia 1.9 TDI 4 1896/105 11,8 5,0
Skoda Octavia Combi 1.9 TDI 4 1896/105 11,9 5,1
Volkswagen Jetta 1.9 TDI 4 1896/105 8,0 5,3
Citroen C5 HDi 4 1560/109 12,5 5,3
Saab 9-3 1.9 TiD Sport-Limousine 4 1910/120 11,5 5,4
Volkswagen Jetta 2.0 TDI 4 1968/140 9,7 5,5
Skoda Octavia Combi 2.0 TDI 4 1968/140 9,7 5,5

Autor: Tomasz Kurzacz

d1647w0
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1647w0
Więcej tematów