Dla Krakowa najlepsze: lekkie metro i metrobus lub rozwój szybkiego tramwaju
Najkorzystniejsza dla rozwoju transportu zbiorowego w Krakowie byłaby budowa lekkiego metra i uruchomienie metrobusu albo rozwój linii krakowskiego szybkiego tramwaju - wskazali specjaliści w opracowaniu, które w środę przedstawiono radzie miasta.
Odpowiedzialny za inwestycje wiceprezydent Krakowa Tadeusz Trzmiel mówił, że miasto zleci ekspertyzę, czy przyjęte w opracowaniu założenia i wskazane warianty są prawidłowe. "Jeżeli na podstawie tego koreferatu wybierzemy jeden ostateczny wariant rozwoju transportu, wtedy zlecimy studium wykonalności tej inwestycji, uwzględniające już szczegóły: technologie, warunki hydrotechniczne, możliwości budowy tunelu, wymogi konserwatorskie. Wtedy będziemy wiedzieli, czy wybrany wariant jest możliwy do realizacji i za jakie pieniądze" - mówił Trzmiel.
Wiceprezydent dodał, że chciałby aby w marcu zlecona została ekspertyza, a na przełomie trzeciego i czwartego kwartału tego roku studium wykonalności, ale jak zaznaczył koszt tego dokumentu to kilkanaście milionów złotych i miasto musiałoby uzyskać wsparcie z zewnątrz na jego przygotowanie. Prowadzone będą także konsultacje społeczne.
"Studium rozwoju systemu transportu miasta Krakowa, w tym budowy metra" zostało przygotowane przez poznańskie Biuro Inżynierii Transportu. Nie obejmowało ono kwestii technicznych. Specjaliści wskazali w nim, że najlepsza dla Krakowa byłaby budowa jednej 15-kilometrowej linii lekkiego metra ze wschodu na zachód (od ul. Igołomskiej przez centrum do Bronowic) oraz uruchomienie dwóch linii metrobusu (Bus Rapid Transit czyli autobusu o dużej pojemności, który porusza się niezależnie od ruchu samochodowego np. wydzielonymi pasami): z Wieliczki do Dworca Głównego w Krakowie oraz z Borku Fałęckiego do Czyżyn. Ten wariant byłby uzupełniony rozwojem nowych i modernizacją istniejących tras tramwajowych.
Drugie zaproponowane rozwiązanie to rozbudowa krakowskiego szybkiego tramwaju, który przez centrum miasta poruszałby się w tunelu: od Ronda Grzegórzeckiego pod Rynkiem do ul. Szewskiej.
"Nieefektywna jest budowa w Krakowa kosztownych systemów metra. Jeśli już decydujemy się na budowę metra, to powinno być one tanie. W jak największym stopniu powinniśmy wykorzystać nowoczesne rozwiązania automatyczne i poprowadzić metro niekoniecznie pod ziemią, ale odcinkami na wiaduktach i na powierzchni, zapewniając cały czas bezkolizyjność jego funkcjonowania" - mówił prezentując opracowanie radnym, jego autor Jacek Thiem.
Jak podkreślił istotna, m.in. ze względu na koszty, jest możliwość podzielenia budowy metra na etapy oraz budowanie go w formule "premetra" , co oznacza, że można wybudować tunel pod Starym Miastem, w którym początkowo będzie jeździł tramwaj, co spowoduje istotne przyśpieszenie transportu zbiorowego, a docelowo budowane będą kolejne odcinki przeznaczone dla lekkiego metra.
Według specjalistów, jeśli władze miasta chcą rozwiązać problemy komunikacyjne, to w centrum Krakowa miasta powinien powstać tunel.
Specjaliści podkreślili także, że dla uzyskania zamierzonych efektów m.in. przyśpieszenia podróży ważny będzie nie tylko rozwój sieci transportu zbiorowego, ale też polityka stosowna wobec transportu samochodowego, czyli to, czy nadal ograniczony będzie ruch samochodowy w centrum, czy będzie rozwijana sieć wypożyczalni rowerów miejskich, parkingów park and ride oraz zachowania takie jak carpooling.
"Duży potencjał tkwi w usprawnieniu istniejącego transportu tramwajowego. Trzeba wykonać drobne przebudowy, modernizacje, przystosować sygnalizację świetlną, by uzyskać przyśpieszenie tramwajów" - dodał Thiem.