Najważniejszym kryterium przy wyborze stacji benzynowej jest dla Polaków przekonanie o wysokiej jakości tankowanego tam paliwa. Taką opinię wyraża 67 proc. badanych - wynika z opublikowanego we wtorek raportu firmy On Board PR.
W przygotowanym na podstawie badań PBS DGA raporcie podano, że kryterium jakości paliwa jest najistotniejsze dla wszystkich grup wiekowych, społecznych i zawodowych. Jednak za szczególnie ważne, podają je osoby z wykształceniem wyższym i dobrze zarabiające.
Kolejny powód, dla którego wybieramy tę a nie inną stację, to uczciwość wobec klientów. Jako jedno z najważniejszych kryteriów wskazało je 47 proc. badanych. Na kolejnym miejscu (39 proc. respondentów) Polacy wymienili profesjonalną obsługę stacji.
Autorzy opracowania podkreślają, że najmniej istotny dla Polaków okazuje się fakt przynależności stacji do międzynarodowej, uznanej na świecie sieci. Zaledwie 3 proc. respondentów uważa, że ma to dla nich znaczenie przy wyborze stacji.
Polacy, pytani o najważniejsze różnice między stacjami należącymi do dużych sieci, a tzw. niezależnymi punktami sprzedaży paliwa, wskazują najczęściej właśnie wyższą jakość produktów w stacjach sieciowych. Takie przekonanie deklaruje 36 proc. badanych. Zaledwie 3 proc. badanych uważa, że jakość paliwa jest wyższa na stacjach niezależnych.
Kolejną, najczęściej wskazywaną różnicą między stacjami należącymi do dużych sieci a niezależnymi punktami sprzedaży, jest zakres oferty. Ponad 21 proc. badanych jest przekonana, że stacje sieciowe częściej niż niezależne oferują usługi dodatkowe - restauracje, myjnie, sklepy.
Natomiast stacje sieciowe wypadają gorzej od niezależnych pod względem cen. Blisko 17 proc. badanych uważa, że na stacjach należących do sieci jest drożej niż na niezależnych. Wielu respondentów nie potrafi jednak wskazać istotnych różnic między stacjami znanych marek i mniejszymi, niezależnymi. Dla 12 proc. respondentów nie ma między nimi istotnych różnic, a 27 proc. nie potrafi sformułować żadnej opinii na ten temat.
Mimo deklaracji respondentów, że przynależność stacji do dużej sieci nie ma większego znaczenia, w rzeczywistości chętniej wybierają oni znane, sieciowe marki. Na postawione pytanie "Jaką stację wybiera Pani/Pan najczęściej?", niemal 70 proc. badanych wskazuje na trzy najsilniejsze marki - Orlen, BP i Shell.
Niekwestionowanym liderem jest Orlen - wybiera go aż 45 proc. respondentów. Dwie pozostałe firmy ze zwycięskiej trójki są daleko w tyle. Odwiedziny na stacjach BP deklaruje 12 proc., a Shell - 9 proc. badanych.
Orlen wygrywa we wszystkich grupach badanych, ale największy sukces odnosi na wsi i w miastach poniżej 50 tys. mieszkańców, gdzie jest wybierany w ponad 50 proc. przypadków. Z kolei BP niemal zrównuje się z Orlenem w wielkich miastach.
Raport przygotowany przez On Board PR - ECCO Network na podstawie badań opinii publicznej przeprowadzonych przez PBS DGA w styczniu 2008 r. na ogólnopolskiej, reprezentatywnej, losowo dobranej próbie dorosłych (18+) mieszkańców Polski. (PAP)