1,9 JTD - Fiat
W poszukiwaniu bardzo żywotnego silnika wysokoprężnego nie sposób zapomnieć o włoskich konstrukcjach. Silniki Diesla autorstwa inżynierów Fiata od wielu lat okazują się niezwykle dopracowane i doceniane przez użytkowników oraz mechaników, bardzo często prezentując wyższy poziom niż ich niemieckie odpowiedniki. Spośród czterocylindrowych diesli włoskiego producenta na największą uwagę zasługuje 1,9 JTD.
Jednostka po raz pierwszy pojawiła się w ofercie Alfy Romeo 156, początkowo stosowano ośmiozaworową głowicę oraz turbinę o zmiennej geometrii łopatek. Największą zaletą 1,9 JTD jest nowoczesny, bezpośredni wtrysk paliwa common rail. Dzięki niemu uzyskano wysoką kulturę pracy i dynamiczne usposobienie. Zdaniem specjalistów najlepiej sprawują się wersje słabsze: 100- i 120-konne. W przypadku mocniejszych (140-170 KM) odmian musimy liczyć się z obecnością szesnastozaworowej głowicy.