Delphi zwiększa produkcję i zatrudnienie
Ponad 400 nowych pracowników przyjęła w tym roku fabryka układów kierowniczych Delphi w Tychach. Firma zapowiada dalszy wzrost zatrudnienia w zakładzie oraz uruchomienie nowego w Gliwicach. Rekrutacja pracowników rozpocznie się na początku przyszłego roku.
_ W gliwickim zakładzie, do którego uruchomienia się przygotowujemy, będą wytwarzane, podobnie jak w Tychach, kolumny kierownicze. Fabryka, zlokalizowana w gliwickiej części Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, ma ruszyć w trzecim kwartale 2007 roku _ - poinformował dyrektor zakładu Delphi w Tychach, Marcin Ruta.
Dodał, że produkcja będzie prowadzona w hali wynajętej od firmy deweloperskiej, dlatego oprócz rat leasingowych Delphi nie będzie ponosić innych kosztów związanych z inwestycją, za wyjątkiem nakładów na maszyny i urządzenia.
_ Urządzenia dla produkcji układów kierowniczych to spora inwestycja. W przypadku nowych kontraktów, trwających z reguły 5-6 lat, oznacza to wyposażenie wartości milionów dolarów _ - powiedział dyrektor, nie zdradzając precyzyjnego szacunku kosztów.
Tyska fabryka Delphi jest największą inwestycją koncernu w Polsce i daje zatrudnienie niemal tysiącu pracownikom. W październiku zakład wyprodukował milionową kolumnę ze wspomaganiem elektrycznym EPS - Electric Power Steering.
Dalszy planowany wzrost tyskiej fabryki jest związany właśnie z technologią EPS, której różne wersje będą niedługo stanowić główny produkt zakładu. Produkcja systemów EPS rozpoczęła się w Tychach w lutym 2003 r.; wtedy był to Fiat Panda. Dziś są one dostarczane do różnych modeli Fiata i General Motors.
_ Na wyprodukowanie pierwszego miliona kolumn z EPS czekaliśmy ponad 3,5 roku. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z przewidywaniami, kolejny milion będziemy mieć w ciągu najbliższych 12 miesięcy _ - ocenił dyrektor, podkreślając, że firma stale zwiększa produkcję od początku istnienia tyskiego zakładu. Nowe kontrakty będą wymagały dalszego wzrostu zatrudnienia.
Większość produkcji fabryki stanowią obecnie kolumny elektryczne. Oprócz systemów EPS, zakład wytwarza również kolumny i przekładnie kierownicze. Delphi dostarcza swoje produkty głównie dla Fiata, GM oraz PSA Peugeot Citroen. Zakład został wyróżniony za jakość przez Toyotę oraz za dostawy przez Opla.
Fabryka układów kierowniczych Delphi w Tychach powstała w 1997 r. na terenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Według informacji KSSE, inwestycja kosztowała 219 mln zł.
Koncern Delphi jest globalnym dostawcą systemów elektrycznych, elektronicznych i bezpieczeństwa m.in. dla motoryzacji. Zatrudnia ponad 172 tys. pracowników w 34 krajach. Wartość rocznej sprzedaży to blisko 27 mld USD.